Napi négy órát telefonoznak átlagban a gyerekek, de van, aki éjszaka is mobilozik

A telefonok aktív képernyőidejének közel hatvan százalékát a közösségi média és az egyéb kommunikációs alkalmazások, például böngészők és üzenetküldők tették ki.

Magyar Nemzet
Forrás: MTI2023. 05. 23. 12:14
null
Vélemény hírlevélJobban mondva- heti vélemény hírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz füzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Naponta átlagosan majdnem négy órát használja a telefonját a 8–15 éves korosztály – derült ki a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) megbízásából a Fabricula kutatócég által készített kutatásból, amelynek részleteit kedden közölték az MTI-vel.

Az NMHH közölte, hogy 

az átlagos napi képernyőidő a megkérdezettek körében kilenc perc és a közel teljes nap között változott.

Az átlagos napi képernyőidő a teljes mintára és a teljes vizsgálati időszakra (de csak az aktív napokra) számolva 234 perc, azaz naponta közel négy óra. Az életkor növekedésével párhuzamosan nő a készülékhasználat átlagos ideje – jegyezték meg.

A kutatásban részt vevő gyermekek egy kisebb részének telefonjain hétköznapokon már hajnali négy óra után megfigyelhető az aktivitás növekedése, amely nagyjából fél hat és fél hét között éri el a reggeli csúcsot, majd kisebb visszaesés után fél nyolc és nyolc között van egy újabb emelkedés.

Hétköznapokon, tanítási időben viszonylag alacsony mértékű a telefonhasználat, bár életkor alapján elég nagy eltérések figyelhetők meg. Minél idősebb a gyermek, annál nagyobb eséllyel használja a telefonját hétköznap délelőtt. Éjfél és hajnal öt óra között természetesen a legtöbb gyermek nem használja a telefonját, azonban a kutatásba bevont gyermekek közül többen voltak akik, ha nem is mindennap, de az adatgyűjtés időszakában az éjszaka közepén is aktívak voltak, néhányan pedig kifejezetten sokat használták éjjel a készüléküket, például filmek nézésére – áll a kutatásban.

A telefonok aktív képernyőidejének közel hatvan százalékát a közösségi média (39 százalék) és az egyéb kommunikációs alkalmazások, például böngészők és üzenetküldők (19 százalék) tették ki. 

A legnépszerűbb közösségimédia-platformok (Facebook, Instagram, TikTok, Snapchat, YouTube, Messenger) érintettek az összes rögzített alkalmazásindítás felében (49 százalék). 

A teljes adatbázisra kiszámolva a gyermekek telefonjukkal eltöltött összidejének 18 százaléka a TikTok-on zajlik, további 12 százalék pedig a YouTube-on. A tiktokozás napi átlaga 80 perc, a YouTube-é 37 perc, a Messenger és az Instagram pedig napi 21 perc. A Facebookon 17 percet, míg a Snapchaten napi átlagban 11 percet töltenek az applikációt használó gyermekek.

A kutatás során használt szoftver a résztvevő gyermekek által korábban telepített applikációk megnyitásának pontos idejét és használatuk időtartamát rögzítette. A szoftver az egyes alkalmazásokon belüli adatokhoz, így például a hanghívásokhoz, a telefonhívások során használt telefonszámokhoz, a felkeresett weboldalakhoz, továbbá az egyes applikációkban elküldött üzenetekhez nem fért hozzá – olvasható az NMHH közleményében.

Borítókép: Illusztráció (Fotó: Pexels)

 

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.