Elkészült a 4-es metró tíz állomásából a nyolcadik is, a Keleti pályaudvari állomás kedden kapta meg a hatóságoktól a használatbavételi engedélyeket, januárban pedig a Fővám téri és a Kelenföldi vasútállomás is biztosan hozzájut a szükséges papírokat.
Pesti Imre kormánymegbízott a Kossuth Rádió csütörtök reggeli műsorában elmondta: december 30-án végigjárta a 4-es metró útvonalát, állomásait, és a beruházás impozáns, XXI. századi, minden benne van, amit a magyar tervezők, építő- és építészmérnökök tudnak. A szakember emlékeztetett arra is, hogy a 4-es metróról szóló első elképzelések 1972-ben születtek, az első terveket, tanulmányokat 1990-ben dolgozták ki. A vonal 2005-ben kapott vasúthatósági engedélyt, az első tervpályázat és egy évvel később már épült a metró. Pesti Imre szavai szerint az elmúlt három évben – különösen az elmúlt két-három hónapban – felgyorsult az engedélyezés menete, és idén biztosan átadják a metrót.
Arra a kérdésre, hogy sor kerülhet-e erre a tervezett márciusi időpontban, a kormánymegbízott azt mondta: az építkezés állapota körülbelül 98 százalékos, a metróhoz kötődő beruházások (metrórész, aluljárók, mozgólépcsők, a közvetlenül kapcsolódó felszíni területek) teljes egészében rendben vannak, az építkezés elmaradása nem okozhat csúszást, a nemzetközi cég által készített és működtetett vonatirányító automatika rendszerével azonban akadtak gondok az elmúlt időszakban, szoftvert is kellett cserélni. Ha a december 20-a tartó és január 15-én záruló egy hónapos „sötét”, illetve az ezt követő két hónapos teszt-üzemmód idején nem lesz gond, jöhet az átadás, de az azt koordináló kormányhivatal számára mindennél fontosabb az utasok biztonsága, így csak akkor adják ki a működési engedélyt, ha a technikai berendezések biztosan és hibátlanul működnek – hangsúlyozta Pesti a 180 percben.
Korábban több cikkben is írtunk a 2-es vonalon tapasztalható automatikus vonatvezetési problémákkal. A 4-es metróban ugyanez a rendszer irányítja majd a szerelvényeket.
A várhatóan tehát idén tavasztól, a Kelenföld vasútállomás–Bikás park–Újbuda-központ–Móricz Zsigmond körtér–Szent Gellért tér–Fővám tér–Kálvin tér–Rákóczi tér–II. János Pál pápa tér–Keleti pályaudvar vonalon közlekedő 4-es metró forradalmi változást hoz majd Budapest közlekedésében – hangsúlyozta a kormánymegbízott a Kossuth Rádió reggeli műsorában. Pesti Imre emlékeztetett arra is, hogy a rendszer teljesen automatikus lesz, a vonatok vezető nélkül közlekednek majd, ezért is van szükség egy nagyon komoly tesztidőszakra.