Reng a föld a 4-es metró fölött, a 2-esből potyognak a dolgok

A BKV bőszen cáfolja a problémák létét, ettől azonban még léteznek.

Gabay Balázs
2013. 12. 12. 15:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Nem tudni, hogy a lakossági bejelentések és a keréklaposodásról megjelent cikkek özöne vagy a józan megfontolás bírta rá a Budapesti Közlekedési Vállalatot, mindenesetre a cég bejelentést tett a Nemzeti Közlekedési Hatóságnál a probléma miatt. Amennyiben a vizsgálat kideríti, hogy az M2-es vonalon sikló Alstom Metropolisoknak a típusengedélyben rögzített műszaki jellemzői nem felelnek meg a jogszabályban meghatározott követelményeknek, a hatóság akár fel is függesztheti a vonatok közlekedési engedélyét.

Korábbi cikkünkben mi is írtunk az állóra fékező, illetve a kerekeket deformáló fékezési gondokról, melyekről a BKK-t is megkérdeztük. A központ helyett a közlekedési vállalat reagált. Ahogy ezt megelőzően, úgy most sem tagadták a laposodás tényét. Hangsúlyozták, az esztergálási munka és az ezzel járó többletköltség teljes egészében a francia gyártót terheli. Ezalatt az Alstommal karöltve egy, az NKH-val egyeztetett intézkedési terv mentén végzik a kerekek zajossági vizsgálatát. Ezzel a BKV a maga részéről letudta a problémát, hiszen – ahogy írják – az Alstommal közösen orvosolt probléma nem fenyegeti az utasbiztonságot, a metróvonal működtetése pedig üzemszerűen zajlik tovább.

Nos, az üzemszerűséget mi sem jelzi jobban, mint hogy a megállókban kihelyezett kijelző továbbra sem mutatja, hány perc múlva várható a következő metró – pedig mekkora élmény lenne megtapasztalni ezt azok után, hogy évekig csak azt leshettük, mennyivel késtük le az előző szerelvényt.

A 2-es vonalon közlekedő vonatok nemegyszer perceket vesztegelnek az állomáson, vélhetőleg azért, mert a cbtc rendszer, azaz az automatikus vonatvezetés képtelen megfelelően irányítani a szerelvényeket. Olyan is előfordul, hogy egy-egy ajtó nem nyílik ki vagy nem záródik, így komoly torlódás keletkezik, ami szintén megnöveli a menetidőt. Íme egy eset:

Bár a BKV állítja, a laposodás miatt rázkódó kocsikból nem esnek ki alkatrészek a kelet-nyugati alagútban, az MNO a metró dolgozóitól úgy értesült, a pályát átvizsgáló éjszakai műszakosok karosszériaelemeket, szellőzőtetőket is találtak a sínek között. Az, hogy a lakók sora panaszkodik szék- és ablakremegésre a metró vonala fölött, már csak hab a tortán.

A közlekedési vállalat szerint cikkünkben pánikot keltettünk azzal, hogy leírtuk: a 4-es metró alagútjából is a 2-esben tapasztalt, keréklaposodásból fakadó zörejt lehet érzékelni. Zavarkeltésről szó sincs, ugyanis a 4-es vonala fölötti lakóházakból többen is arról számoltak be, hogy remegést tapasztalnak lakásukban. A II. János Pál pápa tér környékén lakók ugyanezt mondják, márpedig ez a vonal a 4-es metró Rákóczi tér és a Baross tér közötti egyik szakasza, ráadásul a zörejt éjszaka lehet hallani. A 2-es metró éjjel nem közlekedik, a 4-es próbajáratai viszont annál inkább.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.