A tervezettnél jóval több repülést hajtott végre a NASA helikoptere

Már tizenkét repülést hajtott végre a NASA Ingenuity helikoptere a Marson, holott csak ötöt terveztek az amerikai űrkutatási hivatal szakemberei. A sikeren felbuzdulva a NASA határozatlan időre meghosszabbította az Ingenuity misszióját.

Forrás: MTI2021. 09. 10. 14:41
Mars, 2021. prilis 9. A NASA ltal kzreadott s a Perseverance amerikai Mars-jr Mastcam-Z kamerja ltal ksztett kp a jrmrl levlasztott Ingenuity nev ksrleti marshelikopterrl 2021. prilis 9-n. A februr 18-n a Marson fldet r Perseverance a tervek szerint egy teljes marsi ven, azaz 687 fldi napon t a mikrobilis let nyomai utn kutat a bolygn. MTI/EPA/NASA/JPL-Caltech/ASU Fotó: -
Vélemény hírlevélJobban mondva- heti vélemény hírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz füzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A kicsiny helikopter a Perseverance marsjáró állandó partnere a vörös bolygó kutatásában. A marsjáró feladata olyan kőzetmintákat gyűjteni, amelyek a földi értelemben vett élet nyomaira utalhatnak a bolygó múltjából. Ezalatt azokra az adatokra és felvételekre támaszkodik, amelyeket a helikopter gyűjtött és készített.

„Minden jól megy. A vártnál jobban teljesítünk a vörös bolygó felszínén” – közölte Josh Ravich, az Ingenuity mérnökcsoportjának tagja.

„Amikor lehetőségem nyílt a helikopterprojekten dolgozni, ugyanaz volt a reakcióm, mint mindenkinek: lehetséges ez egyáltalán?” – idézte fel Ravich.

Kezdeti kétségei érthetők voltak, hiszen a Mars levegője nagyon ritka, a felszíni légnyomás mindössze 0,75 százaléka a földinek. Egy helikopter repülése a Marson olyan, mintha nagyon sűrű levegőben, a Földtől 30 kilométerre kellene repülnie.

Nem volt könnyű eljuttatni sem a helikoptert a vörös bolygóra. Először át kellett vészelnie a rakéta földi indítását, majd a leszállást a vörös bolygóra hét hónapnyi repülés után a világűrben. Az 1,8 kilogramm súlyú helikopter a Perseverance marsjáróhoz erősítve érkezett meg a Marsra, majd április 3-án vált le a roverről a tesztrepülések számára kijelölt tízszer tízméteres területen, a Wright Brothers Field névre keresztelt „űrrepülőtéren”.

Hozzá kellett szoknia új környezetéhez, túlélni a hideg marsi éjszakákat, amit napelemei melege biztosított, majd nappal feltölteni az elemeket. És a kommunikáció a földi irányítóközponttal is nehézkes, mivel valós időben nem, csak 15 perces késéssel valósul meg.  

Első repülését április 19-én hajtotta végre az Ingenuity mint az első motorizált légi jármű egy másik bolygón, és azóta minden várakozást felülmúlt.

„A vártnál jobban tudtunk megbirkózni a marsi szelekkel” – magyarázta Ravich az AFP francia hírügynökségnek.

„Úgy vélem, hogy már a harmadik repüléskor teljesítettük minden mérnöki célunkat, és megszereztünk minden információt, amelyben reménykedtünk” – tette hozzá a NASA bolygókutató központjának (JPL) mérnöke.

Egyedül az Ingenuity hatodik útján voltak problémák, időzítési navigációs hiba miatt ugyanis nehezen volt kormányozható, ide-oda billegett a helikopter, ám sikerült biztonságban talajra tenni.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.