A Jupiter titokzatos aszteroidáinak tanulmányozásába kezd a NASA

A Jupiter titokzatos trójai aszteroidáinak tanulmányozására küld űrszondát a NASA a Lucy misszió keretében, amelynek célja, hogy új információt gyűjtsenek a Naprendszer 4,5 milliárd évvel ezelőtti formálódásáról.

Forrás: MTI2021. 10. 01. 13:13
Vélemény hírlevélJobban mondva- heti vélemény hírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz füzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A misszió nevét arról az ősi fosszíliáról kapta, amely által a kutatók betekintést nyertek az emberi faj evolúciójába. A szondát október 16-án indítják útnak a floridai Cape Canaveral űrállomásról.

A vizsgálat tárgyai sziklás objektumok, amelyek a Nap körül két csoportban keringenek: az egyik csoport a Jupiter előtt halad a pályáján, a másik mögötte.

Miután lendületet kap a Föld gravitációs erejétől, a Lucy 12 éves utazásra indul nyolc különböző aszteroida felé: az egyik a Mars és Jupiter közötti kisbolygóövben, hét másik a trójai csoportban van.

"Annak ellenére, hogy ezek az űrnek egy nagyon kis régióján belül találhatók, fizikailag nagyon különböznek egymástól" - mondta Hal Levison, a misszió vezető kutatója a trójai aszteroidákról, amelyekből összesen több mint 7000 létezik.

"Eltérő például a színük, néhányan szürkék, mások vörösek" - tette hozzá. Színük utal arra, a Naptól mekkora távolságban alakultak ki, mielőtt még jelenlegi keringési pályájukra álltak.

"Bármit is talál a Lucy, az fontos információ lesz Naprendszerünkről" - mondta Lori Gaze, a NASA bolygókutató részlegének igazgatója.

Lucy a kisbolygók felszíne mellett 400 kilométeres távolságban repül el, a fedélzetén lévő műszerek és nagy antennák segítségével vizsgálja meg geológiájukat, például tömegüket, összetételüket, sűrűségüket és térfogatukat.

A Lockheed Martin által épített űrszonda az első napenergiával működő szonda, mely a Naptól ennyire távol dolgozik és több aszteroidát vizsgál meg, mind korábban bármely más szonda. A misszió összköltsége 981 millió dollár (304,7 milliárd forint).

A kutatók az 1974-ben Etiópiában felfedezett fosszíliát a Lucy in the Sky with Diamonds című Beatles-dal után nevezték el, az ásatás területén kialakított táborban ugyanis éppen ezt hallgatták. Erre emlékezve a NASA-misszió hivatalos logója is gyémánt formájú.

A borítókép illusztráció (Pixabay)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.