A Consumers International, a Fogyasztók Nemzetközi Szervezete az idei fogyasztói jogok világnapja témájául a mobiltelefonokra összpontosít, s a következő a mottója: „Fix Our Phone Rights!”. Voltaképpen arra irányul, hogy tegyük rendbe a telefonálással kapcsolatos jogainkat.
El lehet képzelni mai világunkat mobiltelefonok nélkül? Alig pár év alatt életünk nélkülözhetetlen részévé váltak, és szinte a világ minden országában megtalálhatók. De ahogy a mobilszolgáltatásokat igénybe vevők száma 7 milliárdra növekedett, manapság milyen szolgáltatásokra számíthatnak a mobillal telefonálók? Vajon tisztességesen járnak el a szolgáltatók?
Az idei fogyasztói jogok világnapja kampány azokra a kérdésekre összpontosít, amely a legjobban érinti a mobilszolgáltatásokat igénybe vevő fogyasztókat.
A fogyasztók világnapja mint kezdeményezés 1983. március 15-én azért indult, hogy a fogyasztói jogokat népszerűsítse világszerte. Az idei kampány keretében a szervezet tagjait és támogatóit arra kérik, hogy azokra a fogyasztói kérdések hátterére irányítsák a figyelmet, amelyek útjában állnak ezen új technológia sikerének.
Ugyanakkor a mobilszolgáltatások átalakultak, az eredetileg csak telefonálásra és üzenetküldésre alkalmas telefonok manapság olyan mini számítógépek, amelyek hozzáférést biztosítanak számunkra olyan információkhoz és szolgáltatásokhoz, amik elengedhetetlenek számunkra megélhetésünk és egészségünk szempontjából.
Ezek ma már nem csak kényelmes, de elengedhetetlenül szükséges eszközök ahhoz, hogy állampolgárok, fogyasztók legyünk. Mobilkapcsolattal rendelkezni manapság már szükségszerű.
A világszervezet célja az idei kampánnyal, hogy a civil és hatósági összefogás eredményeként pár olyan számottevő változás jöjjön létre a közeljövőben, amely a mobilt használó fogyasztók jogainak kezelését érinti.
A szervezet összeállította a legfontosabb napirendi pontokat a telefonálók jogai területén. Ezek a kérdések a világ minden táján érinthetik a mobilfogyasztókat valamilyen módon. Íme néhány megválaszolandó, tisztázandó kérdés és szempont.
1. A fogyasztók tisztességes, világosan, érthetően, anyanyelven megfogalmazott szerződéssel való ellátása.
A fogyasztók gyakran becsapva érzik magukat a mobilszolgáltató által, akár a tisztességtelen szerződési feltételek miatt, vagy azért, mert nem is értették, hogy mit írtak alá. A távközlési szolgáltatóknak minden esetben tisztességes szerződéssel kellene ellátnia a fogyasztót, minden fontos információ pontos megfogalmazásával, hogy az kellően megalapozott döntést hozhasson.
2. Minden fogyasztóról megfelelő mértékben kell gondoskodni.
A fogyasztók mobilszolgáltatásra fizetnek elő annak érdekében, hogy megfelelően tudjanak kommunikálni, illetve az információkhoz hozzáférni. Ésszerű tehát, hogy a fogyasztók ezek után kiegyensúlyozott szolgáltatást és magas színvonalú, szünetmentes szolgáltatást várnak el.
3. Tisztességes és érthető számlázás a fogyasztók részére.
A fogyasztóknak nem lenne szabad olyan szolgáltatást kiszámlázni, amit nem is kértek. Elérendő cél e tekintetben az igazságosság és átláthatóság a számlázásban, és a számlacsalások elleni védelem.
4. A fogyasztók rendelkezhessenek saját adataik felett.
A távközlési szolgáltatóknak és szabályozóknak egyaránt meg kell védeniük azokat a személyes adatokat, amelyeket a fogyasztók a szolgáltatások igénybevétele érdekében adtak meg részükre.
Míg a személyes adatok kezelésére adott felhatalmazás elősegíti a mobilszolgáltatások használatát, egyben veszélyezteti a fogyasztók jogát az adatbiztonsághoz. A fogyasztónak lehetőséget kell adni arra, hogy beállítható legyen, adataikat milyen módon használják fel.
5. Megfelelő figyelem és reagálás a fogyasztói panaszokra.
A távközlési szolgáltatóknak hatékony panaszkezelési rendszert kell működtetniük, és ha a fogyasztó a panaszának rendezésével (végeredményével) elégedetlen, olyan jogorvoslati lehetőségnek kell lennie, amely biztosítja a tisztességes végkimenetelt. Megfelelő hatáskört kell biztosítani arra a hatóságoknak, hogy a sértő, tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatot folytató szolgáltatókat megfelelően megbüntessék.
A fogyasztók világnapjának hátteréről, a fogyasztói alapjogokról bővebben március 15-ei bejegyzésünkben olvashat.