Húsvét közeleg: itt a tudatosvásárló-teszt

Elkezdődött a húsvéti szezon. Ön mennyire megfontolt vásárló? Tesztelje magát velünk most!

2014. 04. 07. 6:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A húsvéti ünnep közeledtével olvasóinkat játékos tesztelésre invitáljuk. Mérje fel, hogy mennyire tudatosan készül ön a szezonális bevásárlásra, mennyire van tisztában jogaival e témakörrel kapcsolatban! A kérdésekre akár több jó válasz is lehetséges, segítségül a jó válaszokat is megtalálhatja a cikk alján.

a) Jelzem a pénztárnál, amint észleltem a magasabb ár behúzását.
b) Vásárlás után visszaküldöm a páromat a boltba, hogy nézze meg a polccímkén szereplő árat, ha tényleg eltérést tapasztalunk, azt jelzem az ügyfélszolgálaton.
c) Nem teszek semmit, mert úgysem fizetik vissza a különbséget, és nem éri meg pár forint miatt reklamálni.

A fogyasztóvédelemről szóló 1997. évi CLV. törvény előírja, hogy több ár egyidejű feltüntetése esetén az alacsonyabb áron kell értékesíteni a terméket, amennyiben tehát a magasabb áron történik az értékesítés, akkor a kereskedő jogsértést követ el.

Önnek joga van az eltérést jeleznie, és a különbséget visszakapnia. Van olyan üzlet, ahol ezt a pénztárnál, van, ahol pedig az ügyfélszolgálatnál tud intézkedni ez ügyben.

a) Nem, mert nyilvánvalóan azért akciós, mert egyenként összeadva drágábbra jönne ki az ára.
b) Eddig nem jutott eszembe, nincs időm kikeresni és összehasonlítgatni az árakat.
c) Megnézem, mert előfordult már olyan, hogy a kétdarabos, összecsomagolt öblítő összességében drágább volt, mintha a két darabot külön vettem volna meg.

Az előírások szerint: „Megtévesztő az a kereskedelmi gyakorlat, amely valótlan információt tartalmaz, vagy valós tényt – figyelemmel megjelenésének valamennyi körülményére olyan módon jelenít meg, hogy megtéveszti vagy alkalmas arra, hogy megtévessze a fogyasztót és ezáltal a fogyasztót olyan ügyleti döntés meghozatalára készteti, amelyet egyébként nem hozott volna meg, vagy erre alkalmas, például: az áru lényeges jellemzői, így különösen kivitelezése, összetétele, műszaki jellemzői, tartozékai; mennyisége; az áru ára, illetve díja, az ár, illetve díj megállapításának módja, különleges árkedvezmény vagy árelőny megléte vonatkozásában.

Lehetőség szerint az akciósan összecsomagolt termékek esetében is szánjon időt arra, hogy az egyedi fogyasztói árakat megismerje, így nem érheti a pénztárcáját negatívan érintő felesleges kiadás.

a) Van egy kedvence gyermekeknek, mindig azt veszem, bár nem tudom, mi az összetétele.
b) Egy ideje már valóban megnézem, hogy hány százalékos a csoki kakaótartalma, mégsem tejbevonót szeretnék venni egy tetszetős csomagolás miatt.
c) Ha van időm, megnézem minden élelmiszernél az összetételt, mivel az egészségemnek hasznos termékeket szeretnék vásárolni.

A vonatkozó előírások pontosan meghatározzák, hogy egy csokoládé termék megnevezése mikor megfelelő (mikor nevezhető étcsokoládénak, tejcsokoládénak, fehér csokoládénak), és bár az elmúlt évek tapasztalatai azt mutatják, hogy a gyártói címkék ebben a vonatkozásban már jellemzően megfelelőek, előfordul, hogy a polccímként megtévesztő tájékoztatás szerepel (például kakaós bevonó masszából készült üreges figura megnevezése a polccímke szerint „tejcsokoládé nyúl”).

Csokoládé (étcsokoládé) esetén legalább 35 százalék összeskakaó-szárazanyagot kell tartalmaznia, ebből legalább 18 százalék a kakaóvaj és legalább 14 százalék a zsírmentes kakaó-szárazanyag. Tejcsokoládé esetén legalább 25 százalék összeskakaó-szárazanyagot kell tartalmaznia a csokoládénak.

A csokoládé egészségre gyakorolt pozitív hatásáról sok helyen olvashat, a megfelelő táplálkozás érdekében viszont érdemes figyelnie arra, hogy minőségi, valóban kakaó-szárazanyagot megfelelő mennyiségben tartalmazó terméket vásároljon.

a) A hagyományos füstölt sonkát szeretjük a legjobban, abban bízunk.
b) Általában azt a sonkát vesszük meg, amelyik a legjobban tetszik.
c) Bár a gyorsérlelésű sonkát szoktuk vásárolni, tisztában vagyunk elkészítési módjával, így azzal is, hogy gyorsabban romlik, hűtést igényel.

A húskészítmények egyes termékcsoportjain belül az árarányok nagyjából megegyeznek a húsfehérje-tartalom arányával is. Ha egy termék olcsóbb, úgy nagy valószínűséggel kevesebb benne a húsfehérje, azaz a hús. A Magyar Élelmiszerkönyv háromféle alcsoportra osztja a sonkákat, amelyek közül az elsőbe és a másodikba – a nyers, illetve a hőkezelt sonkák közé – tartozik a húsvétkor fogyasztott sonkák többsége.

Nincs olyan szakember, aki belelátna a sonkába, a vásárló általi előkóstolásra pedig sajnos nincs lehetőség, ezért a sonka kiválasztásnál a fogyasztó számára a legfőbb támpontot az árucímke jelenti, amely nemcsak a termék tulajdonságairól, hanem a felhasználás módjáról is eligazítást kell, hogy adjon. Érdemes előzetesen meggondolnia, hogy milyen célra, hány személynek főz, így kellően átgondolva tud választani a különféle sonkatermékek közül.

a) Hazamegyek, és annyiban hagyom a dolgot, otthon bosszankodom.
b) Ragaszkodom ahhoz, hogy minőségi kifogásomról vegyék fel a jegyzőkönyvet.
c) Végső esetben megkeresem az üzletben a vásárlók könyvét, és beleírom panaszomat.

A fogyasztói szerződés keretében érvényesített szavatossági és jótállási igények intézéséről 49/2003. (VII. 30.) GKM-rendelet szerint a forgalmazó a fogyasztó kifogásáról jegyzőkönyvet köteles felvenni, amelyben rögzíti a fogyasztó nevét, címét; a fogyasztási cikk megnevezését, vételárát; a vásárlás időpontját; a hiba bejelentésének időpontját; a hiba leírását; a fogyasztó által érvényesíteni kívánt igényt; a kifogás rendezésének módját. Ha a kifogás rendezésének módja a fogyasztó igényétől eltér, ennek indokolását a jegyzőkönyvben meg kell adni. A jegyzőkönyv másolatát a fogyasztónak át kell adni. Ha a forgalmazó a fogyasztó igényének teljesíthetőségéről annak bejelentésekor nem tud nyilatkozni, álláspontjáról legkésőbb három munkanapon belül köteles értesíteni a fogyasztót.

Az üzletekben jól látható és könnyen hozzáférhető helyen a kereskedelmi hatóság által hitelesített, folyamatosan számozott oldalú vásárlók könyvét kell elhelyezni. A vásárlók a vásárlók könyvébe bejegyezhetik az üzlet működésével, továbbá az ott folytatott kereskedelmi tevékenységgel kapcsolatos panaszaikat és javaslataikat. A vásárlót e jogának gyakorlásában megakadályozni vagy befolyásolni tilos.

Tesztünk terjedelmét a blog korlátai behatárolják, amennyiben szeretné tudását, fogyasztói felkészültségét alaposabban kipróbálni, ajánljuk figyelmébe az Okoskosár kezdeményezésünk weboldalán található felnőtteknek szóló fogyasztóvédelmi kvízt.

 

9 jó válasz: Amennyiben az összes helyes választ megtalálta, úgy elmondható, hogy ön valóban előre felkészülten megy vásárolni, nem érhetik kellemetlen meglepetések, mivel ki tud állni a jogaiért.

 

4-8 jó válasz: Ön valóban azon az úton halad, hogy tudatos fogyasztóvá váljon. Érdemes azonban informálódnia egy-egy termékkör kapcsán az irányadó szabályozásról, hogy valóban ne érjék kellemetlen élmények.

 

0-4 jó válasz: Figyelmébe ajánljuk a fogyasztóvédelmi hatóság honlapját, ahol hasznos információkat, jó tanácsokat találhat, témakörök szerinti kiadványokat tölthet le, vagy akár tanácsot, segítséget is kérhet a hatóságtól.

 

Helyes válaszok: 1a és b, 2 c, 3 b és c, 4 a és c, 5 b és c

 


Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.