Jelentős fogyasztóvédelmi jogszabályi változások

Változó fogyasztóvédelmi jogszabályok a kereskedői szabálytalanságok tükrében.

2014. 05. 19. 7:15
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatósághoz forduló panaszosok egy része olyan, polgári jogi aspektusokat is felvető kérdésekben szeretne segítséget kapni, melyben eljárni a fogyasztóvédelmi hatóságnak nincs hatásköri felhatalmazása. Ellenben létezik egy gyors, ingyenes, vitarendezést elősegítő alternatív fórum, a békéltető testület.

A Budapesti Békéltető Testület nemrégiben sajtóközleményben hívta fel a fogyasztók figyelmét az elmúlt időszakban módosult és újonnan hatályba lépett rendelkezések figyelembevételével a szavatossági, jótállási jogok területén jelentkező kardinális kérdésekre.

A jótállást a 2014. március 15. napját megelőzően megkötött szerződések vonatkozásában a Polgári Törvénykönyvről szóló 1959. évi IV. törvény (régi Ptk.) 248. §-a, illetve a 2014. március 15. napját követően megkötött szerződések vonatkozásában a 2013. évi V. törvény (új Ptk.) 6:171.-6:173. §-ai szabályozzák.
(Amennyiben tehát ön 2014. március 15-e előtt vásárolt, akkor azzal kapcsolatos jogait a régi Ptk. tartalmazza, ha pedig ezt követően, akkor az új Ptk. rendelkezései az irányadóak).

Jótállásra vonatkozó rendelkezéseket tartalmaz még – többek között – az egyes tartós fogyasztási cikkekre vonatkozó kötelező jótállásról szóló – és 2014. április 9-étől szintén módosított – 151/2003. (IX.22.) Korm. rendelet is.

Mind a 2014. március 15. napját megelőzően, mind pedig az ezt követően megkötött szerződések esetében is a jótállási idő alatt bejelentett hiba vonatkozásában a vállalkozást terheli annak bizonyítása, hogy a hiba (a hiba oka) a teljesítés időpontjában a termékben nem volt meg.
(Vagyis hogy a termék meghibásodása nem gyártási okokra vezethető vissza, hanem az áru nem megfelelő, úgymond rendeltetésellenes használatának következménye).

Az egyértelmű törvényi szabályozás ellenére nagyon gyakori probléma, hogy a vállalkozások nem teljesítik megfelelően ezt a bizonyítási kötelezettségüket. Bár a jogszabály nem határozza meg a bizonyítás mikéntjét, konkrét formáját, mégis nyilvánvaló, hogy a jótállásra kötelezett vállalkozás bizonyítási kötelezettségének teljesítésére nem lehet elegendő a saját nyilatkozata (vagy a saját maga által kiállított jegyzőkönyv, egyéb irat) arra nézve, hogy a hibát a fogyasztó rendeltetésellenes használata okozta. Szükséges más bizonyítási eszközzel is (például szakvélemény) alátámasztani az állítást.

Jogellenes a vállalkozások azon általánosan bevett gyakorlata is, hogy kizárják a jótállási felelősségüket arra az esetre, ha a termékben a hibát valamilyen sérülés, törés vagy – elektronikai termékek esetén – folyadék hatása stb. okozta. Ilyen hibák bekövetkezése nem mentesíti automatikusan a vállalkozásokat a bizonyítási kötelezettségük alól, a jótállási kötelezettség ugyanis teljes körű, mindenféle hibára kiterjed, így a vállalkozásoknak ilyen esetekben is bizonyítaniuk kell, hogy a törés, sérülés, folyadék hatása az értékesítés utáni nem rendeltetésszerű használatra vezethető vissza, nem pedig például anyag- vagy konstrukciós hibára, összeszerelési, gyártási eredetű hibára stb.

Emellett további kifogásolható magatartás is megfigyelhető a jótállási igények teljesítésénél. Gyakran előfordul, hogy egy termék többször is meghibásodik ugyanazzal a hibával, a vállalkozások mégsem akarják a terméket kicserélni, hanem – a fogyasztó kifejezett kérése ellenére – ismételten csak a kijavításra hajlandóak.

Hibás teljesítés esetén a kellékszavatosság esetében mind a régi, mind pedig az új Ptk. értelmében elsősorban kijavítást vagy kicserélést, másodsorban pedig vételár-leszállítást vagy a teljes ár visszatérítését kérheti a fogyasztó. (A javítás és a csere közül a fogyasztó választhat, kivéve, ha a választott igény teljesítése lehetetlen / nincs már az a modell, nem gazdaságos a megjavítása, vagy aránytalan [pl. a csere a javításhoz képest aránytalan többletköltséggel járna].)

A bírósági gyakorlat szerint azonban, amennyiben a javítások több ízben eredménytelenül végződnek, a fogyasztó jogszerűen érvényesítheti egyéb, hibás teljesítésen alapuló igényeit, így kérheti a termék kicserélését, a vételár utólagos csökkentését, illetve a vételár teljes egészének visszafizetését. Azt, hogy pontosan hányadik sikertelen javítási kísérlet alapozza meg a fogyasztó másik igény áttérésére való jogát, a jogszabály nem határozza meg, az mindig csak az adott ügy valamennyi körülményének – így például a sikertelen javítások száma, a fogyasztónak okozott kényelmetlenség, a fogyasztó által fizetett ellenérték mértéke, stb. – ismeretében dönthető el.

A 49/2003. (VII.30.) GKM rendelet 4.§ (2) bekezdése szerint a forgalmazónak törekednie kell arra, hogy a kijavítást vagy kicserélést legfeljebb tizenöt napon belül elvégezze. Ugyanilyen rendelkezést tartalmaz a GKM rendelet helyébe 2014.05.14-én hatályba lépett 19/2014. (IV. 29.) NGM-rendelet is, amelynek 5. §-a szerint a vállalkozásnak törekednie kell arra, hogy a kijavítást vagy kicserélést legfeljebb tizenöt napon belül elvégezze. (E témakörrel kapcsolatos blogbejegyzésünket itt olvashatja).

Jól ismert az a gyakorlat is – főleg a tartós fogyasztási cikkek – esetében, hogy a vállalkozás feltételhez köti az amúgy jogszabály folytán kötelezően járó jótállást. Így például megszabja azt, hogy az árucikket a fogyasztó csak az általa kijelölt szakszerviz által helyeztetheti üzembe, máskülönben elveszti a jótállást. Az egyes tartós fogyasztási cikkekre vonatkozó kötelező jótállásról szóló 151/2003. (IX. 22.) korm-rendelet rendelkezései szerint a 2014. április 9-t követően kötött szerződések esetében csak akkor köthető feltételhez a jogszabályon alapuló jótállás, ha a fogyasztási cikk megfelelő üzembe helyezése más módon nem biztosítható és a követelmény teljesítése nem jelent aránytalan terhet a fogyasztó számára.

Ugyanakkor nem árt, ha az ilyen és hasonló feltételek kikötése esetén a vállalkozások számon tartják a Kúria Pfv.VII.20.194/2012/6. számú ítéletében foglaltakat: vita esetén ugyanis a megszabott feltétel szükségességét és azt, hogy az nélkülözhetetlen, a kereskedőnek kell bebizonyítania.

További hasznos információk: www.bekeltet.hu , www.nfh.hu

forrásanyag: Budapesti Békéltető Testület sajtóközlemény

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.