Az utazási kiállításon évről évre rengeteg utazásszervező ajánlja a legkülönbözőbb lehetőségeket. A Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság néhány hasznos információt szeretne adni az utazási szerződésekkel kapcsolatban.
A legalapvetőbb tanácsunk, hogy mindenki olvassa el az általános szerződési feltételeket, és ne olvasás nélkül írja azt alá.
Fontos szabály, hogy
A díj emelése indokolt, ha
A díjemelésről és annak okáról az utast mindenképpen tájékoztatni kell. Ha a drágulás mértéke a 8%-ot meghaladja, az utas elállhat a szerződéstől. Ebben az esetben az utazásszervező köteles a teljes befizetett díjat visszafizetni.
Elállás a szerződéstől
A Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatósághoz érkező panaszokról elmondható, hogy többségében az utazásszervezők vagy szállásadók megtévesztő tevékenységével állnak összefüggésben.
Gyakori probléma, hogy a kiválasztott szállás nem olyan, mint a katalógusban volt, vagy nem olyan ellátást, esetleg szolgáltatást biztosítanak az utasoknak, ami a szerződésben vagy a katalógusban szerepelt.
Ha a szálláshellyel kapcsolatban merül fel probléma, akkor – különösen külföldön – a kifogást rögtön, még az utazás alatt érdemes jelezni az utaskísérőnek vagy a helyszíni szolgáltatónak. Az utaskísérő pedig a bejelentést köteles jegyzőkönyvbe venni, és ennek egyik példányát az utasnak átadni, illetve a panaszról az utazásszervezőt is haladéktalanul tájékoztatnia kell.
Utaskísérő hiányában – ha a helyi szolgáltató a panaszt nem orvosolta – az utas az utazásszervezőt, illetve az utazásközvetítőt köteles tájékoztatni. Szavatossági és kártérítési igényét az utazásközvetítőnél is bejelentheti.
Fontos tudnivaló, hogy ha az utazásszervező a vállalt szolgáltatást nem az utazási szerződésnek megfelelően teljesíti, köteles a szolgáltatás díját arányosan leszállítani.
Az utazási kiállításon a Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság szervezetében működő Európai Fogyasztói Központ (EFK) munkatársai is jelen lesznek az A pavilon 305/D1 standjánál, akik a helyszínen felmerülő kérdésekre szívesen válaszolnak.
Fontos tudni, hogy ha például az utas nem magyar utazásszervező utazási csomagja keretében utazik, hanem maga foglalja le az utazásának egyes elemeit (szállás, utazás, autóbérlés, egyéb turisztikai szolgáltatások stb.) külföldi szolgáltatóknál, és valamilyen határon átnyúló fogyasztóvédelmi panasza keletkezik, az EFK érdemi jogi segítséget tud nyújtani magyar fogyasztóknak a panasz rendezése érdekében. Ez minden olyan esetben igaz, amikor, az érintett külföldi vállalkozás az EU valamely másik tagállamában, Izlandon vagy Norvégiában rendelkezik székhellyel.
A külföldre utazók útitársa lehet az EFK közreműködésével készült „ECC-Net: Travel” mobil alkalmazás, amely hasznos segítséget nyújt az idegen nyelvet nem beszélő magyar fogyasztók számára a külföldi tartózkodás során felmerülő fogyasztóvédelmi problémák rendezéséhez, valamint fogyasztói jogaik gyakorlásához. Az alkalmazás ingyenes, továbbá internetkapcsolat nélkül is használható a roaming díjak elkerülése érdekében.
További hasznos fogyasztóvédelmi információk turisztikai témakörökben (pl. repülővel való utazás, autóbérlés) az EFK www.magyarefk.hu honlapján is elérhetőek.
Kérjük, a blog olvasásakor vegye figyelembe, hogy a bejegyzések a megírás idején hatályos jogszabályi rendelkezéseken alapulnak. A problémára nem kizárólag az általunk megírt válasz lehet a követendő példa, elképzelhető, hogy létezik más megoldás, a kérdés más nézőpontból való megközelítése.