Villanykörte – szabályos a forgalmazása?

Nem biztos, hogy az olcsóbb izzó hosszú távon is költséghatékony, gondolja meg, hogy vásárol-e még belőle.

Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság
2013. 11. 04. 7:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Több fogyasztó is érdeklődött mostanában, hogy tudomásuk szerint a hagyományos izzók forgalmazása EU-s szabályok miatt már nem lehetséges, az áruházakban ennek ellenére – általában akciós árazással – ezek a termékek még megtalálhatók.

Valóban, a vonatkozó szabályozás szerint a kérdéses termékkör gyártása már nem szabályos, azonban jogszerűen lelhetők még fel a kereskedelmi forgalomban az alábbiak szerint.

Az unió évek óta nagy hangsúlyt fektet a környezetbarát és energiatakarékos termékek szabályozására. A keretirányelv szerint (az Európai Parlament és a Tanács 2009/125/EK irányelve az energiával kapcsolatos termékek környezetbarát tervezésére vonatkozó követelmények megállapítási kereteinek létrehozásáról) a környezetbarát tervezési követelmények azon energiafelhasználó termékekre vonatkoznak, amelyek lényeges értékesítési és kereskedelmi volument képviselnek, lényeges környezeti hatással járnak, illetve környezeti hatásuk túlzott költségráfordítás nélkül lényegesen javítható.

Az irányelv értelmében a gyártók és importőrök kötelesek biztosítani, hogy a forgalomba hozott vagy használatba vett energiafelhasználó termékek megfeleljenek az irányelvnek és az alkalmazandó végrehajtási intézkedéseknek.

A gyártónak a forgalomba hozatal előtt minden termékét a környezetbarát tervezési követelményekre kiterjedő megfelelőségértékelésnek kell alávetnie, és köteles CE jelöléssel ellátni azokat. Fontos szabály továbbá, hogy a gyártóknak tájékoztatniuk kell a fogyasztókat a termék ökológiai jellemzőiről és a környezetbarát tervezés előnyeiről.

 

A vonatkozó végrehajtási intézkedés (a bizottság 244/2009/EK rendelete a 2005/32/EK európai parlamenti és tanácsi irányelvnek a nem irányított fényű háztartási lámpákra vonatkozó környezetbarát tervezési követelmények tekintetében történő végrehajtásáról) a hagyományos izzók és más, nem energiahatékony világítási termékek lépcsőzetes kivonását írja elő a piacról. (Az izzószálas égők lecserélésével az EU számításai szerint 2020-ig 80 terrawattóra energia spórolható meg, ami 23 millió háztartás, vagy 20 erőmű fogyasztásának felel meg. A bizottság azt reméli, hogy a jobb energiahatékonyságú izzók elterjedésével az uniós szén-dioxid-kibocsátás évente 32 millió tonnával csökkenthető.)

A rendelet alapján az Európa Unióban, így Magyarországon is több lépcsőben forgalomba hozatali tilalom alá esnek a hagyományos, háztartásban használatos wolframszálas izzólámpák, az alábbiak szerint:

1. szakasz: 2009. szeptember 1-jétől a 100 W-os,
2. szakasz: 2010. szeptember 1-jétől a 75 W-os,
3. szakasz: 2011. szeptember 1-jétől a 60 W-os,
4. szakasz: 2012. szeptember 1-jétől a 40 és 25 W-os izzólámpák forgalomba hozatala jogszerűtlen.

A tilalom kizárólag a megjelölt határnapokat követően forgalomba hozott – az unió területén első alkalommal forgalmazott – termékekre vonatkozik. A gyakorlatban ez azt jelenti, hogy a fenti paraméterekkel bíró termékeket az EU piacára újonnan kifejleszteni, majd gyártani, illetve importálni nem lehet. A korábban már jogszerűen forgalomba hozott és forgalmazott termékek azonban továbbra is forgalmazhatók.

A hatóság tanácsolja a fogyasztóknak, hogy a megfelelő izzók kiválasztásakor gondosan tanulmányozzák a termékek csomagolásán elhelyezett energiahatékonysági címkéket, vagy kérjenek tanácsot az eladótól. Az olcsóbb izzó vásárlása ugyanis hosszabb távon nem feltétlenül jelent költségmegtakarítást.

További hasznos információk: www.nfh.hu
Energiahatékonysággal kapcsolatos fogyasztóvédelmi játék: www.nfhokosotthon.hu

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.