Lejtmenetbe sodródik a lízingpiac

A háborús események és a negatív gazdasági folyamatok hatására 2022-ben is tovább szűkült az autókínálat, az árak emelkedése folytatódott, és a szállítási idők sem rövidültek. Kiss Norbert, a lízingszövetség autóbizottságának vezetője már korábban elkezdődött folyamatokra is felhívja a figyelmet, amelyek nemcsak a hazai importőrök, de a lízingcégek szempontjából is gyökeres változásokat hozhatnak a következő években.

Magyar Nemzet
2022. 11. 03. 13:52
autó lízing
Fotó: Vémi Zoltán/Világgazdaság
Vélemény hírlevélJobban mondva- heti vélemény hírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz füzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A 2020-tól érvényben lévő és folyamatosan további szigorítások előtt álló EU-s emissziós kvóta bevezetése óta meghatározó átalakulások kezdődtek el az autógyártásban, amelyek hosszú távon hatnak. Egyrészt a szén-dioxid-kvóta teljesítése érdekében technológiaváltásra kényszerült az autóipar: hatalmas összegeket kezdtek befektetni az elektromos autók fejlesztésébe. Másrészt – ezzel párhuzamosan – a költségeik csökkentését tűzték ki célul, aminek érdekében regionális központokat kezdtek kialakítani olyan kisebb piacokon, amilyen például a magyar is. Ezekben az országokban átadják az általuk gyártott autók forgalmazásának jogát egy-egy nagyobb, az adott régiót ellátó magánimportőrnek, amely általában több autómárkát is forgalmaz – mutat rá Kiss Norbert a Magyar Lízingszövetség közleményében. Majd rögtön fel is hívja a figyelmet, hogy 

a lízingcégek, így a lízingszövetség tagjai számára ez óriási üzleti lehetőséget rejt, akár hazai, akár nemzetközi hátterű szereplőről van szó. A gyártókkal és a megbízott, regionális importőrökkel kialakított stratégiai együttműködések során ugyanis a pénzügyi szolgáltatók faktor-, és lízingfinanszírozási megoldásokon keresztül látják el azok teljes, régiós és hazai, nagykereskedői, illetve kiskereskedői hálózatát.

A lízingszövetség autóbizottságának vezetője a jelen helyzetet értékelve úgy fogalmaz: a korábbi piaci túlkínálattal szemben az elmúlt időszakban elfogytak az autók. Az új autók szállítási határideje jelentősen megnőtt, ami hatással van a használt autók iránti keresletet növekedésére is, így a megfelelő utánpótlás hiányában ott is vákuum alakult ki. A hiánygazdaság drasztikusan, egyes modelleknél akár 50 százalékkal is megemelte az árakat. A gyártók ebben a helyzetben a nehezen elérhető alkatrészeket inkább a magasabb árrést biztosító, legjobban felszerelt modellekhez használják fel, aminek hatására még tovább torzult a piac – emeli ki Kiss Norbert. Majd megjegyzi: összességében nagyot nőtt a bizonytalanság, hiszen a járművek megrendeléskor a kereskedők gyakran sem az árat, sem az átadási időpontot nem tudják pontosan megadni a vevőknek.

Mindezek hatására 2022 első fél évében csökkent a kiskereskedelmi forgalom a személy- és kishaszongépjármű-eladások terén is. Az egy ügyletre eső kölcsönösszegek az árak növekedésével ugyan jelentősen nőttek, ám 2021-hez képes így is összességben négyszázalékos visszaesés következett be, ami ügyletdarabszámban 21 százalékos csökkenéssel párosult.

Sajnos több importőr is jelezte már, hogy ezzel még nem értük el a mélypontot, amit az alkatrész-, és csiphiány, illetve a technológiai átállás együttes hatásai váltanak ki – nyomatékosítja Kiss Norbert. A prognózisok szerint erre az év második felében kerülhet sor, és várhatóan csak 2023-tól javulhat már kissé a helyzet a kínálati oldalon, bár ez nem jelenti automatikusan azt, hogy az árak is ezzel arányosan csökkennek majd.

Ha egy cég jól akar dönteni, akkor még a mostani magas árak mellett sem érdemes halogatnia a gépkocsivásárlását, egyrészt, mert a régebbi autók fenntartási költségei is drasztikusan emelkednek, másrészt az újautós beszerzési árak 1-2 év múlva minden valószínűség szerint még további 15-20 százalékot emelkednek majd.  

A lakossági ügyfelek esetében hazai sajátosság, hogy kifejezetten tulajdonolni szeretik az autót, szemben Nyugat-Európával, ahol inkább a használati érték nagyobb jelentőségű. Ez is magyarázza, hogy a magyar lízingpiacnak körülbelül csak egynegyedét teszik ki a magánszemélyek, ráadásul az elmúlt években és napjainkban is sajnos folyamatosan csökkenő arányban. 

– Az autóbizottság összekötő kapocsként szeretne jelen lenni a gyártók, importőrök és az ügyfelek között, ezzel segítve mindegyik oldal érdekeinek a képviseletét és kiegyensúlyozását. Az ügyfeleket tekintve pedig a munkánk egyik legfontosabb eleme az edukáció. A Magyar Lízingszövetség a KAVOSZ-szal és az állammal is szorosan együttműködik – hangsúlyozza a szervezet autóbizottságának vezetője. A közös munka eredményeként indulhatott el 2021 őszén a Széchenyi Lízing Go! program, majd idén augusztus végétől a Széchenyi-kártya program max legújabb eleme, a Széchenyi Lízing max is.

Borítókép: illusztráció (Fotó: Vémi Zoltán/Világgazdaság)

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.