Késik a közép-európai atomerőművekhez fejlesztett amerikai üzemanyag

A jelek szerint Csehországban úgy kívánják lecserélni az eddig jól bevált és biztonságos orosz nukleáris üzemanyagot, hogy a nyugati üzemanyagok pontos paraméterei mindmáig nem ismertek. Ráadásuk már késik is az egész projekt – hívta fel a figyelmet a lapunknak nyilatkozó szakértő. Hárfás Zsolt jelezte: az amerikaiak által vállalt szállítási határidő az atomenergetikában irreálisan rövidnek számít, így a csúszás borítékolható volt.

2024. 01. 23. 5:21
null
Vélemény hírlevélJobban mondva- heti vélemény hírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz füzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A csehországi atomerőműveket üzemeltető Cseh Energetikai Művek (CEZ) a napokban jelentette be, hogy az eredeti ütemtervhez képest máris késik az amerikai Westinghouse cég vezette konzorcium a temelíni atomerőműnek szánt nyugati üzemanyag szállításával. Holott ez egy jelentős anyagi támogatottságot élvező nukleáris üzemanyag-diverzifikációs uniós program része – mondta lapunknak Hárfás Zsolt mérnök, atomenergetikai szakértő. A S&P Global Platts CEZ-re hivatkozó friss jelentéséből ugyanis az derült ki, hogy a csehországi temelíni és dukovany atomerőművek üzemeltetője az okok ismertetése nélkül közölte: várhatóan késik a Westinghouse a temelíni atomerőmű VVER–1000-es blokkjaihoz fejlesztett üzemanyag 2024-re tervezett szállításával és a francia Framatome is csak 2025-ben szállít.

A CEZ 2022. június 28-án jelentette be – konkrét időpontokat nem említve –, hogy a temelíni atomerőmű két VVER–1000-es reaktorához várhatóan 2024-ben kezdi meg a Westinghouse és a Framatome az üzemanyag-szállítást több milliárd korona értékű szerződések keretében. A bejelentés szerint a paksihoz hasonló VVER–440-es blokkokkal üzemelő dukovany atomerőmű részére már idén decemberben megérkezik az üzemanyag és várhatóan 2026-ban rakják be azt a reaktorokba – derült ki a Platts által idézett CEZ-közlésből.

A Platts a cseh Nukleáris Biztonsági Állami Hivatalra, a SÚJB-ra is hivatkozik, viszont a cseh nukleáris hatóság csak a híradásokból értesült arról, hogy az érintett atomerőművekben lecserélnék az eddig bevált orosz üzemanyagot.

A mostani csúszást valószínűsíti az is, hogy a cseh nukleáris hatóságot hivatalosan mindeddig senki sem kereste meg, a CEZ nem nyújtott be semmilyen, az új nyugati üzemanyagok alkalmazásával kapcsolatos engedélykérelmet. Ebben egyébként többek között bizonyítani kellene az új üzemanyag minőségére, a felhasználás biztonságára, valamint a gyártási folyamatokra vonatkozó szigorú követelmények és előírások teljesülését.

Hárfás Zsolt korábban is elmondta, hogy a nukleáris biztonság elsőrendűsége, valamint a számos vizsgálat és elemzés miatt nem lehet jelentősen gyorsítani a folyamatokat. Összesen öt-hét évbe telik amíg egy atomerőmű üzemeltetője a hatósági engedély megszerzésének birtokában képes teljes egészében áttérni egy új, más gyártó által készített nukleáris üzemanyag használatára. Azaz nem lehet lényegében egyik napról a másikra lecserélni a már bevált üzemanyagot.

Az uniós politikai hátszéllel a Roszatom üzemanyagát Közép-Európából kiszorítani próbáló Westinghouse a 36 hónapos határidővel igencsak szoros – a nukleáris biztonság elsőrendűségét szem előtt tartva – jószerével teljesíthetetlen határidőt vállalt. 

Már csak azért is, mert ha az új üzemanyag alkalmazása miatt más rendszereket vagy berendezéseket kell fejleszteni, illetve cserélni, e műveletek szintén engedélykötelesek. Mindeközben az orosz szállító, a TVEL változatlanul szállít közép-európai partnereinek és folyamatosan fejlesztette is az üzemanyagait, amelyekről a cseh partner is elismerően nyilatkozott.

Hárfás Zsolt emlékeztetett: a Westinghouse 2022. június 28-i jelzése szerint a temelíni atomerőmű fűtőanyag-ellátását biztosító 15 éves szerződést kötöttek. A nyilatkozat szerint a vállalat megerősített, módosított fűtőanyag-egységeket fog szállítani, amelyek az Ukrajnában működő hasonló, VVER–1000 típusú reaktorokban már bizonyítottak, és azok a hivatkozás szerint „kiváló teljesítményt nyújtanak és megbízhatók”. 

Ami viszont a tényleges referenciát illeti, az a szakértő szerint kevés és nem túl kedvező. A temelíni atomerőmű reaktoraiban korábban már kipróbálták a Westinghouse üzemanyagát, ám a kazetták veszélyes mértékű deformálódása miatt inkább az oroszoktól rendeltek. Korábban ugyanez volt a helyzet Ukrajnában is. 

Más baljós előjelek is vannak: a cseh szenátus külügyi, védelmi és biztonsági bizottsága tavaly november 22-én zárt ülésén amellett, hogy a diverzifikációs törekvést üdvözölte, további biztonsági intézkedések megtételét szorgalmazta. A CEZ és a nyugati szállítók között ugyanis mindmáig nem zárultak le a tárgyalások az új üzemanyagok tulajdonságairól, azaz egyáltalán nem tudni, hogy pontosan milyen paraméterekkel is kell majd legyártani az üzemanyagokat.

Borítókép: Máris késik az amerikai Westinghouse cég vezette konzorcium a temelíni atomerőműnek szánt nyugati üzemanyag szállításával (Fotó: AFP)

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.