Közlekedés

Új fejezet nyílt az ellenőrzésben

Bodacz Péter, 2016. január 11., hétfő 07:51, frissítve: hétfő 11:02
Fontos előírások változnak az idei év beköszöntével a gépjárművek műszaki vizsgája és a KRESZ-vizsga terén is: a közutak bekamerázása révén a hatóságok immár „fotelban ülve” ellenőrizhetik a forgalomban részt vevő autók adatait, így feleslegessé vált a hátsó rendszámok felmatricázása. A jogosítvány megszerzéséhez szükséges ismereteket pedig új, videós feladványokkal tesztelhetik.

Nagy változásokat hozott az új év a gépkocsik műszakivizsga-előírásaival kapcsolatosan. A januártól élő szabályok szerint a sikeres műszaki vizsgát tett autók hátsó rendszámára már nem ragasztják fel a műszaki alkalmasságot igazoló matricát, valamint a környezetvédelmi besorolást tanúsító jelzést sem. Ezek nélkül 2015 év végéig valóban nem volt ajánlott a gépkocsit használni, hiszen a rendőr azonnal büntetett. A régi rutin jegyében azonban – mint azt többen is jelezték szerkesztőségünknek – az idén is intettek le friss műszaki vizsgás gépkocsikat a járőrök. Ők valószínűleg nem tudták, hogy a gépkocsik használatához nélkülözhetetlen adatokat már csak a forgalmi engedélyben kell feltüntetni, így ha ott minden rendben van, akkor bírságolni sincs miért.

A matricák elhagyása egyébként egyfajta bürokráciacsökkentés következménye, az autók adatait ugyanis ugyanazon az ország közútjait behálózó kamerás figyelőrendszeren keresztül ellenőrizhetik a hatóságok, amelyek egyebek között a sebességet is mérik. A rendszerbe ráadásul be vannak kapcsolva a mobil traffipaxok, valamint a rendőrautók fedélzeti számítógépei is. Magyarán a központi rendszer mindent lát, így például lejárt műszaki, vagy szmogriadó idején jogszerűtlenül használt, alacsony környezetvédelmi besorolású autó használata esetén akkor sem ússzuk meg a bírságot, ha nem akadunk fel rutinellenőrzésen.

A legtöbb autós számára nem jelent érdemi változást a korábbiakhoz képest, hogy a műszakivizsga-üzletből kivonul az állam. Az már inkább, hogy vizsga rendje is változik valamelyest, de a járműtulajdonosok előnyére. Az igazi ellenőrzést megelőzően ugyanis ettől az évtől kezdve kötelező elvégezni egy próbavizsgát is, és azok a gépkocsik, amelyek ezen fenn-akadnak, nem is kerülnek a vizsgabiztosok elé. Bár ezt a gyakorlatot igen sok vizsgahely alkalmazta már eddig is, a módosítások révén mostantól esély sincs arra, hogy bukott vizsgáért kelljen feleslegesen fizetnie az autósnak. A műszaki díja 16 290 forint, ám a tapasztalatok szerint ennyi pénzből szinte sosem úszható meg a kötelező ellenőrzés.

A jogosítvány megszerzésében is változások álltak be, a felkészítést is utolérte ugyanis a modern technológia: a KRESZ-oktatásban és -vizsgázásban immár videós feladványokkal is találkozni lehet. Szintén jó hír, hogy az első jogosítvány kiállításáért nem kell fizetni, mint ahogy a mozgáskorlátozott-igazolvány cseréje is térítésmentes ez évtől. Az előbbi ára 4000, az utóbbié 3100 forintba került.

A Volkswagen menti a menthetőt

Új katalizátort fejlesztettek ki a VW mérnökei, amellyel a dízelbotrányban érintett motorok emissziós értékei az előírt határértékek alá csökkenthetők – számolt be a német Bild am Sonntag magazin hírportálja vasárnap. A lap értesülése szerint Matthias Müller, a Volkswagen AG vezérigazgatója szerdán mutatja be az amerikai EPA (Environmental Protection Agency) környezetvédelmi hivatal igazgatójának, Gina McCarthynak az újonnan kifejlesztett katalizátort. A lapértesülést a VW-konszern szóvivője csak annyiban erősítette meg a hírügynökségeknek, hogy bejelentette: „megoldási javaslatokat terjesztettek az amerikai hatóságok elé”, amelyek január 14-én nyilatkoznak az ügyben. (MTI)


Ennek a cikknek a nyomtatott változata a Magyar Nemzetben jelent meg. A megjelenés időpontja: 2016. 01. 11.

hirdetés
hirdetés
Legolvasottabb
Legfrissebb
hirdetés

Hozzászólások - 2 db

A hozzászólások mutatása