A műteremben a teljes világ

Sylvester Katalin plasztikái, festményei, rajzai, textiltervei a budapesti Francia Intézetben.

P. Szabó Ernő
2014. 02. 18. 13:27
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Mintha csak Sylvester Katalin (1929) műtermének egészét elhozták volna Párizs leghíresebb művészi alkotóközpontjából, a Bateau-Lavoire-ból, ahová a művész férjével, Csernus Tibor festőművésszel (1927–2007) költözött 1978-ban, s ahol egy évvel később kapott önálló teret az alkotásra. A budapesti Francia Intézet Pedrazzi Termében a legkülönbözőbb méretű plasztikák, rajzok, textiltervek, festmények, újságkivágások fogadják a látogatót, szinte abban a természetes, mondhatni organikus rendben, ahogyan évek, évtizedek alatt egymás mellé kerültek a műteremben. Nem véletlenül rendezték meg a kiállítás első változatát tavaly szeptember-októberben a párizsi Magyar Intézetben Sylvester Katalin műterme címmel, s nem véletlenül kapott hasonló címet a tárlatot kísérő kötet sem, amelynek szövegét a kurátor, Böröczfy Virág írta, bevezetőjét pedig Beke László, aki annak idején a műcsarnoki kiállítás létrejöttét lehetővé tette, s aki a mostani budapesti tárlatot megnyitotta.

Különös, zavarba ejtő, izgalmas a kiállítás. Olyan alkotót mutat be, aki ötven éve Párizsban él, s akinek műveit legfeljebb néhány vendége látta a műteremben. A lexikonok festőként emlegetik, s valóban, épp hatvan éve festőként, Bernáth Aurél növendékeként diplomázott, és néhány itthoni pályakezdő éve alatt is sokat ígérő festményekkel mutatkozott be. Korai képei közül szerepel néhány most a tárlaton, jelezve, hogy akár Csernus Tibor és a köré csoportosuló fiatal festők, az úgynevezett szürnaturalista kör tagjai, Sylvester Katalin is a szín, a faktúra új kifejezési lehetőségeivel kísérletezett. Azután jött az emigráció, s a magát mindenben férje művészi előrejutása alá rendelő festő elkezdett faragni abból a puha, könnyű, könnyen alakítható fából (balsa), amelyet férje repülőgépmodell-készítéshez használt. Különös, humoros figurák születtek az első néhány évben, az éles szemmel és nem kis iróniával szemlélt világ, a hétköznapok jellegzetes típusai, finoman lecsiszolt, festett felületükkel szinte „etették” magukat, alkotójuk sokat el is adott belőlük. Miután azonban Claude Bernard Csernus állandó galériása lett, s műteremhez is hozzásegítette pártfogoltjait, erre a pénzkeresetre nem volt szükség, a szobrászat Sylvester Katalinnak kizárólag a művészi önkifejezés lehetőségét jelentette.

Akkortól kezdve már nem csiszolta le a felületet, sőt gyakran ki sem dolgozta teljesen. A hol különböző rétegekből összedolgozott, hol nagyobb tömbökből kifaragott plasztikák éles, hegyes kiszögelléseikkel, kontúrjaikkal mesze távolodtak a klasszikus szoborideáltól, bár természetesen számos ponton kapcsolódnak a plasztika egyetemes történetéhez, ezen belül is az expresszionizmus, a dada vagy a kubizmus művészetéhez. A fa illesztésének, faragásának nyomait nem tünteti el, ellenkezőleg, hangsúlyozza a szobrok alkotója; színezi, grafikai eszközökkel is tovább gazdagítja a műveket, illetve egy-egy hősének arcát kivágott fotóval helyettesíti, a másikat papírköpenybe, ruhába öltözteti. Mindezzel egyebek között azt éri el, hogy a néző úgy érzi, a mű létrehozásának folyamata éppen előtte játszódik. Van is ebben valami: a szobrász az emberi alak egyes részeit külön faragja meg, gombostűvel, pillanatragasztóval erősíti össze őket, s a részek egymáshoz való viszonyát újra és újra megváltoztatja. Mondják, lopva még tavalyi párizsi kiállításán is áthelyezett egy-két részletet a kiállított szobrokon.

(Sylvester Katalin kiállítása, Francia Intézet, látogatható február 21-éig)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.