Bucsi Réka és Srí Lanka bálnái

Újabb magyar animációs film indult világhódító útra: Bucsi Réka Symphony no. 42 című műve. A rendezőt kérdeztük.

Kárpáti György
2014. 04. 13. 12:02
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

– A legutóbbi, a Friss Hús rövidfilmfesztiválon elért győzelmekor a zsűri azzal indokolta döntését, hogy a Symphony no. 42 formailag kiválóan megoldott munka, továbbá kiemelte a filozófiáját, szürrealizmusát, titokzatosságát és humorát is. A Moholy-Nagy Művészeti Egyetemen milyen értékelést kapott, amikor tavaly a filmjével diplomázott?
– A bizottság alapvetően pozitívan ítélte meg a munkámat, de éreztem, néhányan nem tudnak mit kezdeni a filmmel. Az azóta eltelt időben is gyakran tapasztaltam, hogy az emberek nem mernek konkrétan reagálni a Symphonyra, és az is érdekes, hogy akiknek tetszett, azoknak szinte kivétel nélkül van valamilyen – többnyire hasonló – konkrét megoldásuk rá. Bevallom, épp ezekre a nézői asszociációkra építettem, miközben próbáltam rendezőként némiképp kívül is maradni az alkotáson. Nekem az volt a legnagyobb öröm, hogy amikor elkészültem, úgy éreztem, életre kelnek a figuráim és karaktereim, és mintha nem én irányítanám őket, hanem önállóan cselekednének, én pedig csak kívülállóként szemlélném őket.

– A Symphony no. 42 kétségtelenül bővelkedik bizarr, asszociatív jelenetekben, tökéletesen megidézve a korai avantgárd polgárpukkasztó, játékos és kísérletező filmjeit. Minden jelenetnek van jelentése, vagy néhány – a jó avantgardistákhoz méltó módon csak azért került a filmbe, hogy beszéljenek róla, és találgassák a nem létező értelmét?
– Természetesen minden jelenetnek van megoldása, de mivel csak részeket mutatok fel villanásszerűen, nem a teljes képet, a néző kénytelen maga értelmezni a látottakat. Ez automatikus reakció, hasonló a befogadás és az értelmezés ahhoz, amikor az emberek az utcán észlelnek pillanatokat, s öntudatlanul próbálják kontextusba helyezni az élményt.

– Ez az eklektikus, szürreális világ belülről fakad, vagy egyszerűen csak le akart térni a hagyományos történetmesélés bejáratott útjáról?
– Nagyon szeretek olyan filmeket nézni, amelyek klasszikus narratívával dolgoznak, viszont amikor én készítek filmet, akkor – főleg a rövideknél – jobban érdekel, hogyan lehet ezt kijátszani. Most az foglalkoztat, hogy a kisfilmmel mint médiummal mit lehet kezdeni, és hogy több legyen, mint egy figura életének, történetének elmesélése. Mindig a kisebből indulok ki, mondjuk egy képből, tehát nem valamilyen nagy filozófiai összefüggésből, ezért nem is célom egy nagy témakör körbejárása. Utóbbi azért is veszélyes, mert könnyen elveszik az ember a részletekben, vagy elkezdi magát túlzottan komolyan venni. Nagyon fontos, hogy jól érezzem magam, miközben a filmet készítem, különben szerintem nem készülne jó alkotás.

– Nem félt attól, hogy ezt a szabad asszociációs szárnyalást esetleg túl zavarosnak találja és elutasítja az egyetem?
– Amikor animatik fázisban volt a Symphony no. 42, volt néhány vitám a tanári kar egy részével, nem volt egyértelmű nekik, hogy ebből valami értékelhető dolog fog kisülni. A készítéskor megesett, hogy elvesztettem a fonalat, mert annyi véleményt hallottam már, hogy egyszerűen lehetetlen lett volna mindegyikhez igazodni. Úgy érzem, attól, hogy ennyire szabadon kezelem a narratívát, óhatatlanul mindenki belelátja a saját filmjét, ennek megfelelően megvoltak a kedvenc jeleneteik, amelyeket mindenképpen szerettek volna látni, másokat viszont semmiképp sem, s ebből semmilyen konszenzust nem tudtam kihozni. De szerencsére aztán a többség pártomat fogta, Fülöp József, az animációs szak vezetője például az első pillanattól kezdve mindenben mögöttem és a filmem mögött állt. A konzulens tanárom Richly Zsolt volt, akivel a legtöbbet a képi világról konzultáltam. Kezdetben vele sem értettem egyet sok dologban, de aztán nagyon jól egymásra hangolódtunk. Hihetetlenül éles szeme van, a legapróbb részleteket is észrevette, s olyan dolgokra kérdezett rá, amelyek nekem eszembe sem jutottak volna.

– A filmje végén Srí Lanka bálnáinak ajánlja az alkotást. Ezt is a szürreálnak tudjuk be, vagy van valamilyen konkrétum mögötte?
– Alapvetően szép gesztusnak tartom, ha egy alkotást valakinek ajánl az ember, s miközben ezen gondolkodtam, eszembe jutottak Srí Lanka bálnái: nagy hatást gyakoroltak rám, amikor a szigetországban jártam. Bár nem emiatt mentünk el Srí Lankára a Symphony no. 42 hangmesterével, Lukács Péterrel, de ha már ott jártunk, rengeteg hangot gyűjtöttünk a filmhez. A dzsungel, főleg éjszaka, hihetetlenül hangos volt, így a madarak, majmok hangját és majd minden egyéb erdőhangot ott rögzítettünk. Délen pedig elmentünk bálnalesre, ahol hatalmas benyomást tettek rám a kékbálnák, de kettős érzések is kavarogtak bennem, mert rengeteg turista loholt a nyomukban, s úgy éreztem, ennek a bálnák azért nem annyira örülnek.

– És miért pont Symphony no. 42 lett a film címe? Ez is afféle főhajtás az avantgárd filmkészítők előtt?
– A 42 misztikus szám, semmit nem jelent, és közben mindent. A matematikában és máshol is rengeteg jelentése van, az élet értelmétől kezdve a szivárvány hajlásszögéig. A szimfónia pedig onnan ered, hogy a film készítése közben olyan érzésem volt, mintha az apró részletek komponálását végezném, amelyek kezdetben mintha széttartottak volna, végül mégis egészet alkotnak.

– A Berlinale versenyprogramjába kerüléssel villámrajtot vett az alkotás. A Moholy-Nagy Művészeti Egyetemen folyó szakmai munka újfent visszaigazolást nyert, és remélhetőleg filmje olyan sikereket arat, mint tavaly a szintén MOME-s Nyuszi és Őz.
– Őszintén nem számítottam a berlini beválogatásra. Jelenleg világszerte három digitális kópiája utazik egyidejűleg a filmnek: egy Ázsiában, egy Európában, egy pedig Amerikában. Körülbelül harminc fesztiválon fogják a közeljövőben vetíteni, Amerikában egyebek között Nashville-ben lesz látható, Ázsiában pedig most szerepelt Hongkongban, ahol különdíjat is kapott. Európában ott lesz majd a legrangosabb animációs seregszemlén, a vizsgafilmek mezőnyében Annecyban, illetve májusban a berlini Pictoplazmán – az utóbbi nekem a legnagyobb öröm, mert ott a legfrissebb grafikus és animációs produkciók láthatók, fantasztikus filmesek részvételével.

– A MOME animációs rendező szakos diplomájával a kezében, valamint a Symphony no. 42 sikereivel felvértezve mivel fog eztán foglalkozni?
– Most éppen diploma utáni nemzetközi műhelyfoglalkozást fejeztem be Párizsban. Ott egy új projektet mutattam be, amelynek a legyártása iránt két stúdió is érdeklődik, így reményeim szerint ez lehet a következő munkám. Egyébként szabadúszóként kisebb, gyorsabb reagálású megbízatásaim vannak, illetve szeretnék megpályázni egy művészeti rezidensi programlehetőséget Dániában, ahol az új projektemen dolgozhatnék.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.