Éles vitát váltott ki a Bánk bán

Ókovács Szilveszter, a POSZT egyik zsűritagja, az Operaház főigazgatója otthagyta a Bánk bán előadását.

Pethő Tibor
2015. 06. 12. 7:52
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Most mondja meg, mi köze van ennek a Bánk bánhoz?! – állt föl a pécsi nagyszínház nézőterén a Katona József-dráma előadása után Ókovács Szilveszter, a POSZT egyik zsűritagja, az Operaház főigazgatója. Az Újvidéki Színház vendégszereplése, rendhagyó, érdekes, napjainkra hangolt, ám bizonyos pontjain áramvonalasított, s ennek nyomán leegyszerűsített Bánk bánja önmagában talán nem okozott volna hangos nézőtéri vitát. Igaz, a hátsó sorokból többen távoztak már az első negyedórában is.

A polémiát a darabot záró, „magyar himnuszok” után – a Boldogasszony anyánktól a Gotterhaltén át Kölcsey Hymnusáig – a színen maradó, a tapsot leintő egyik művész, Gombos Dániel közönséget megszólító kérdése váltotta ki: ön milyen helyzetben hagyná el a hazáját? Ezt követően a színész egyre vadabb lehetőségeket vetett föl, s a nézőkre bízta, ha eljön a pillanat, jelképes emigrációjukként távozzanak a teremből. Az elsőre – 600 forint az euró – senki nem mozdult. Tegyük hozzá, érthető: ki az, aki nagyközönség előtt vállalná a bélyeget, hogy „piszkos anyagiakért” szívet, hazát cserél? Jobb az effélét titkolni. Hogy nem távozott senki, azon persze Gombos Dániel is meglepődött.

Már ekkor volt valami furcsa láz a levegőben, s a nyugtalan vibrálás csak fokozódott, ahogy a színész újabb és újabb feltételeket sorolt. Színt kell vallani ismerősök, s idegenek előtt magánügyeinkről; nem kellemes dolog, kényelmetlenül fészkelődtem volna talán magam is, ha a játékot tapintatlannak vélem. Nem éreztem annak. Magunk közt vagyunk magyarok, egészen különbözők, ennyit ki kell bírnunk együtt. Közben egészen spontán módon, kitűnő dramaturgokat megszégyenítő alternatív dráma, a legmodernebb Bánk bán öltött alakot, szült komoly drámai szituációt a nézőtéren. Petúr bánok, Simonok, Myskák, Bánkok, Tiborcok, Izidórák tűntek fel, vallottak színt. Biberach, a lézengő ritter viszont megőrizte inkognitóját.

Elhagyná-e az országot, ha félkatonai szervezetek alakulnának, ha Kelet-Magyarországon felkelés törne ki, vagy a kisebbséget bántalmaznák, ha magyar csapatok határ menti területeket foglalnának el? – sorolta egymás után Gombos Dániel. Bár fokozatosan halványodott, mindvégig meghatározó maradt a tény, hogy a felénk suhintó mondatok különös parafrázisai az egykori jugoszláviai, szerbiai helyzetnek. Annak, ami a nyolcvanas években társaságban említve feltehetően méltatlan képtelenségnek, mi több, ízléstelenségnek hatott volna Belgrádban, Újvidéken, de akár Zágrábban és Szarajevóban is.

Hasonló gyökerű felháborodás éledezett a pécsi színházban. Ókovács Szilveszternek a színészhez intézett felszólalására váratlanul izgatott fiatal férfi válaszolt a már távozottak, ám a fejleményeket a bejárat mellől követők közül, a háttér általam nehezen kivehető zugából. – Igenis, ez a valódi Bánk bán, nem múzeumba, hanem színházba jöttünk! – kiáltotta oda az Opera direktorának.

– Aki nem kíván részt venni a játékban, zavarja mindez, nyugodtan menjen ki – szólt közbe a színész, majd rendületlenül folytatta. A zsűri néhány prominense ekkor vonult vissza; a nézőtér is egyre fogyatkozott, ahogy újabb kérdések záporoztak felénk: elhagyná-e a hazáját, ha visszaállítanák a hadkötelezettséget, ha a gazdasági recesszió miatt hónapokat késnének a fizetések, ha kilépnénk az EU-ból, vagy az országot a NATO erői bombáznák?

– Éppen a nehéz helyzetben kell itthon maradni – mondta a színész felé közben Blaskó Balázs, az egri színház igazgatója, a zsűri tagja.

A helyemen maradtam; próbáltam komolyan venni a különös játékot. A praktikum érdekes szimbiózisban élt bennem a színpadról felkeltett olykor egészen köznapi érzelmekkel, mi több, a röstellt honfibúval. Hogyan éljek a Balaton lágy csöndje, a Vár sziluettje, a sárga pesti villamosok, a magyar szó, a Lukács fürdő, a borszagú tanúhegyek nélkül – szólalt meg bennem a szentimentális egy pillanatra, hogy mellé aztán gyorsan felsorakozzék gyakorlatias énem: mit kezdjek magyar-történelem szakos végzettségemmel idegenben? Kinek, milyen újságot írjak? Mi lesz a lakásommal? Egyáltalán: hová menjek? Berlinbe? A Wolfgangsee partjára? Vagy Párizsba? Miért oda, hiszen franciául egyáltalán nem beszélek. Prágába? Csehül sem tudok. Egy hónap alatt felfrissíthetném a bennem mélyen szunnyadó olasz nyelvet. Legyek idénymunkás Rómában, vagy portás a Vatikánban? Szüreteljek szelídgesztenyét Nápoly mellett? Ugyan már.

Maradok tehát. Nem mindenáron persze. Feltehetően elmennék, ha a családom, a szeretteim életét, s persze a sajátomat is csak így tudnám megőrizni. Mennék szomorú szívvel. Ilyen feltételeket azonban szerencsére nem emlegetett az újvidéki színész.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.