Horváth Barna előadásai (nem csak) presbitereknek

A presbitériumról eddig nem született könyvtárnyi irodalom, ez az olvasmányos kötet hiánypótló munka.

Grund
2014. 06. 11. 16:15
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A preszbüterosz szó görögül öreget, vént jelent. Az ókori vének tanácsa óta azonban többszörös jelentésváltozáson esett át a szó és hatalmas szemléletváltozáson a társadalom.

A reformáció Svájcban meggyökeresedett ágának árnyékában, Kálvin János által kidolgozott egyházkormányzati reform jelölte ki azokat a kereteket, amelyek többé-kevésbé ma is meghatározzák a protestáns felekezetek működési rendjét világszerte. Kálvin négy egyházi hivatalt emelt ki: a pásztorit, a tanítóit, a presbiterit és a diakónusit. Egyházrendszerének tehát fő eleme a presbitérium, amelynek tagjai a presbiterek. A presbitériumba, az egyházközség „parlamentjébe” választás útján kerülnek a presbiterek, élükön a gondnokkal, akik világi emberek és őrködnek az egyház és a közösség anyagi, szellemi és erkölcsi rendje felett. A lelkipásztor a presbitérium elnöke. Kálvin egyházi rendtartása 1541-ben készült, s az európai és amerikai presbiteriánus felekezetek az idők során módosítottak rajta, ám alapelemeiben ma is változatlan.

 

 

„A reformációban már általános volt az a felismerés, hogy egyetemes papságra hívattunk és Krisztus egyházának kormányzása nem hierarchikus, hanem demokratikus. Nem pápai és papi vezérlésű, hanem krisztocentrikus” – állapítja meg a szerző, s a társadalom fejlődési sajátosságaként mutat rá, hogy noha Magyarországon a Heidelbergben tanult Kanizsai Pálfi János lelkész-esperes 1617-ben Pápán megalakította az első presbitériumot, csak az 1630-as pápai zsinaton rendelték el, hogy az egész Dunántúlon alakuljanak meg a testületek. Az ország teljes területén csak a török kiűzése után, sőt a francia forradalom idején épültek ki, melynek hatására consistoriumoknak nevezték őket. Nyilván a hazai megkésettségben szerepe volt a török hódoltságnak és az ellenreformációnak is, ám az megállapítható, hogy ez az intézmény a XVIII. század végére nagyrészt megszilárdult. Az egyháztagok által választott presbitériumra épülő demokratikus önkormányzat rendszere bizonyos függetlenséget biztosított minden egyes településnek még az egyházi fensőbbséggel szemben is. A consistoriumoknak leginkább olyan településeken volt súlyuk, ahol a világi politikai irányítás nem a protestáns felekezethez tartozott s a református egyház működéséhez ez az intézmény nélkülözhetetlen volt. Sok helyen, ahol a község színreformátus volt, ott a presbitérium azonos volt a világi elöljárósággal. A szerző egyébként 1974-ben jelentette meg Adalékok Igrici község önkormányzatának és művelődéstörténetének kezdeteihez című, akkoriban úttörő vállalkozásnak számító, országos pályázaton is díjazott munkáját, amelyben bemutatja, hogy hogyan működött egy község önkormányzata, a népi hivatalviselés a XVIII. században hazánkban. Azt a kötetet Szabad György történész lektorálta.

A XVII. században egy másfajta intézményt is neveztek presbyteriumnak, ennek lényege az volt, hogy a püspök és az esperes egyházkormányzati döntéseknél egy lelkészekből álló tanácsadó testületre is támaszkodott. Ennek azonban semmi köze nem volt ahhoz, amit ma presbitériumnak nevezünk.

Horváth Barna volt borsod-gömöri református esperes 11 előadásból álló könyvének nagy erénye, hogy úgy tud alapvető információkat adni a presbitériumok működéséről a múltban és a jelenben, hogy mellette biztos kézzel rajzolja meg a mindenkori presbiter, az egyház választott világi tisztviselőjének alakját. Az egyházmegyei presbiteri konferenciákon 1966 és 1998 között elhangzott előadások címei mutatják azokat a kapcsolódási pontokat, amelyek a téma más-más dimenzióiba engednek betekintést: A presbiter a Bibliában, A presbiter a családban, Presbiteri szolgálat, A presbiter a református egyházban, A keresztyén munkaerkölcs szerepe, Az ökumenikus kapcsolatok kérdései, A Krisztust követő presbiter, A kegyelmi ajándékokról szóló tanítás, A megújuló istentisztelet etc. Az alcím mutat rá ennek a kötetnek a fő hozadékára: Egyházismereti előadások. Valóban gazdag tárháza ez a kötet az egyházról való tudásnak a protestáns és ökumenikus szellemiség jegyében, a szerzőtől megszokott magas irodalmi színvonalon, bibliai alapokon.

„Keveseknek adatik meg, hogy előadásainak, igehirdetéseinek során a fogalmazás pontossága és esztétikai szépsége olyan mértékű legyen, hogy beszédeit elhangzásuk után közvetlenül nyomdába lehessen adni. Nem akarok túlzásba esni, az igazat mondom, de ezen a téren csak Ravasz Lászlóhoz tudom hasonlítani. Nem őt dicsérem ezzel, hanem fejet hajtok a neki adatott karizma különleges értéke előtt – írta a legutóbbi Theologiai Szemlében Horváth Barna tavaly megjelent, Koinónia című könyvéről Szathmáry Sándor teológiai professzor.

Ennek a kötetnek kettős küldetése van: az egyházon kívül és belül tájékozódó embernek is tud érdemleges tartalmat közvetíteni az evangélium szellemében történeti, társadalmi kérdésekről egy megújuló Magyarország érdekében.

Horváth Barna: Presbiterek. Egyházismereti előadások. Szerk. és kiad. Horváth Barnabás Dávid, Budapest, 2014. (Horváth Barna életműsorozata, 4.) 161 oldal. ISBN: 978 963 08 8846 2.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.