Mancs-film: legalább a kutya aranyos

Bár a valódi Mancs csak ihlető forrás volt, a világhírű mentőkutya emléke jobb filmet érdemelt volna.

Szathmáry István Pál
2015. 01. 29. 8:25
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Ha meglett volna ez a kellő óvatosság, akkor például készül egy épkézláb forgatókönyv, és nem csak arról szólna a film java része, hogy jussunk már el végre a valódi és valóban látványos drámáig, vagyis addig a pontig, amikor Mancs, a mentőkutya előbb egy magyarországi kisfiút, majd egy, a földrengés következtében a kád alá szorult brassói kislányt talál meg akkor, amikor az evolúció csúcsán terpeszkedő kollégái már temetnék a reményt.

És ezek a jelenetek tényleg rendben is vannak, itt látszik, hogy idomár, felkért szakértő és látványtervező is rendelkezésére állt a produkciónak. Kár, hogy az ezt megelőző filmidő lényegében kínos alibizés. Ráadásul esztétikai értelemben nem illeszkedik, legfeljebb csak durván összehorzsolódik ez a vértől iszamós, kőportól belepett mentőakciós eseménysor és az azt felvezető bárgyú dünnyögés.

Mert az rendben van, hogy amit látunk, az szándéka szerint mese akar lenni – ezért is a hatos karika. És a mesében az is rendben is van, ha eltérő világok között lépünk át, de csak akkor, ha működik a logikai és dramaturgiai fegyelem. Ebben az esetben a meseszerűség viszont leginkább az ötlettelenséget és a koncepció hiányát fedi, és ez mindenre rávetül. Például a színészi játékra. Ezért lehet, hogy a Mancs gazdáját, a villamosszerelőként dolgozó Zolit alakító, jobb sorsra érdemes Trill Zsolt lényegében csak gügyög a film első harmadában, mint egy zen buddhista védőnő.

Az ő személyes életkonfliktusának – munkahely, családalapítás és a nagy álom, a mentőkutyás szolgálat – kellene a hátán cipelnie a filmet, de amit látunk, az rosszul összefércelt, sok esetben egy tévés szappanopera szintén mozgó és elnagyolt történetcsíra, papírmasé díszlettel és papírmasé figurákkal. És nem segít ezen a különösnek szánt, valójában elnagyolt képi világ sem, amelyben a valós elemek rajzolt hátterekkel és animációs betétekkel keverednek. Mert igaz, hogy például Lars von Triernek sikerült a Dogville-ben krétarajzokkal felfesteni a durva valóságot, de itt ez a stiláris csavar nagyjából olyan hatást eredményez, mintha egy félig leeresztett vidámparki gumivár látványától várnánk, hogy belénk csalja majd a katarzist.

Az meg egyenesen a slendriánság csimborasszója, hogy a valóságkoherencia minimuma sem működik a filmben. Egyszerre járunk a nyolcvanas, a kilencvenes és a kétezres években, az örökké jó ebédhez szóló nóta hangulata keveredik a rajzolt rasztafrizurás járókelő látványával, a régi TV2-logó a Kádár-címerrel. Ha az alkotók a végén nem jeleznék finoman, hogy a valós Mancs csak ihletője volt a filmnek, akkor ez a vállalkozás súrolná a kegyeletsértés határát.

(Mancs. Színes, magyar családi kalandfilm, 92 perc, 2014. Rendező: Pejó Róbert. Forgalmazó: A Company Hungary Kft.)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.