Magyar betyárok az amerikai karácsonyfák alatt

Egy magyar anyuka alkotásainak sikertörténete, avagy út a tervezőasztaltól a keleti parti szuvenírshopok polcáig.

tt
2012. 11. 26. 13:41
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Juhász-Váczi Heni épp a vacsora maradványait tünteti el tágas, barátságos lakásuk konyhájában, amikor betoppanok. A nappalival egy légterű helyiség „rommentes” övezetében a férj és a két és fél éves csemete egy szőnyegen kirakóst játszik, aztán ők is az asztalhoz telepednek. Talán mert olyan jó újra hallani: mire volt képes viszonylag rövid idő alatt együtt a kis család.


A ház asszonya, a Folqa kollekció megálmodója, egyben a Souvenir Brands Kft. ügyvezetője egy reklámügynökségnél dolgozott, amikor végre megszületett a gazdasági újságíró férjjel közös kisfiuk. Hamar döntött: „testközelből” szeretné látni, ahogy a kicsi felnő, ezért számára nem vállalható a reggeltől késő estig tartó elfoglaltság. Az alkotás öröméről, a vérében lévő szervezkedésről azonban nem mondott le. A baráti kör által „designérzékenynek” mondott Heni férje segítségével, a kisbaba mellett, kezdetben igen szűk időkeretek között látott hozzá „világmegváltó” terve kimunkálásához.



- Honnan az ötlet?

- Külföldi útjainkról mindig olyan egyedi és szép tárgyakkal tértünk haza, amelyeknek nem volt más funkciójuk, minthogy díszítsék a lakást. Az efféle „újhullámos” ajándéktárgyak hiányoznak a magyar piacról, így hát a párommal közösen egyéves tervezéssel megalkottunk egy sajátos brandet. A folklór elemeit magukon viselő (innen a Folqa név), mégis modern figurák egy-egy régi tájegységet, egy-egy szinte elfeledett szakmát testesítenek meg, lelkük van. A jelenleg hatdarabos kollekció tagjai: az igazságos betyár, a rátermett csikós, az elmélyült fazekas, a kitartó gulyás, a természetbarát nádvágó és a mértékletes paprikamolnár.

---- Kissé bonyolult a gyártási folyamat, de működik ----


Amíg leszalad a garázsba, hogy felhozza a nagybajszú, kalapos szuveníreket – meg a hozzájuk tartozó, ismertető szöveggel ellátott kártyákat, illetve a kiegészítő ajándékként gyártott konyhai alátéteket és hűtőmágneseket –, észreveszem az asztal sarkán a kis betyárt, ezt a színes, bohókás, masszív figurát.

– Speciális műgyantából készült, 10 centi magas, 22 deka, szó szerint „súlyos” egyéniség – sorolja nevetve a visszatérő ügyvezető anyuka, miközben leteszi a betyár mellé a többieket a három nyelvű füzetecskékkel együtt.



Azt mondja, hogy fokról fokra haladva építették fel az ötletet a férjével, minden apró részletet kimunkálva a piacfelméréssel és a gyártás megszervezésével együtt. Gyakran kisfiuk lefektetése után ültek a számítógép elé, hogy rákeressenek majdani partnereikre, illetve a terv megvalósításához nélkülözhetetlen információkra. Heni édesanyja és egy ismerős grafikus (fővállalkozó-gyártó) is segíti a Souvenir Brands Kft. keretén belül folyó munkát. A tavaly karácsonykor a WAMP-on bemutatott kollekció neve miatt a legtöbb partnerük egyszerűen csak \"Folqáéknak\" hívja őket - árulja el a fiatalasszony, aki méltán büszke arra, hogy legalább 30 hazai üzletben már kaphatóak az egyedi figurák.

– Gondolom, nem itt, a fótligeti családi garázsban készülnek az ötletes ajándéktárgyak – jegyzem meg. – Kissé bonyolult maga a folyamat, de működik – mosolyodik el Heni. – A figurákat precíz tervek alapján Csókakőn öntik, és az alapfestést is ott végzik, majd Budapesten „tamponálásos” módszerrel minden mintát egyesével visznek fel rájuk. A ragasztás Fóton, a dobozolás itt, a garázsban történik.

Mesés fordulat

Az üzletasszony egyik leghőbb vágya, hogy újabb hat figurával bővüljön a kollekció, de a hosszabb távú tervek között egy franchise hálózat létrehozása is szerepel.

– És akkor még nem is említettük a küszöbön álló amerikai karriert! A hírek szerint az Észak-Amerikában és Európában közel 3000 bolttal jelenlévő TJX áruházlánc beválogatta karácsonyi árukészletébe a Folqa figurákat. A nagyvállalat állítólag külön részleget alakít ki ezekben a boltokban Kelet-Európa trendi kincsei számára, így a Folqa figurák egyúttal Magyarországot is képviselik a tengerentúlon.

– Valóban, egy mesés fordulatnak köszönhetően sikerült kapcsolatba kerülnünk ezzel a bolthálózattal, és a gyors megállapodást követően a kis figurákból bizonyos mennyiség már az Egyesült Államokban van – erősíti meg. – Egy romániai e-mail címről érkezett levéllel indult az egész, valamikor augusztusban. A levél feladóját – mint utóbb kiderült – azzal bízta meg az amerikai kereskedőház, hogy kutasson fel bolthálózatuk számára a karácsonyi vásárba illő színvonalas európai design tárgyakat. Mivel ez a megbízott hallott, tudott rólunk, megkérdezte, benne lennénk-e az üzletben.

– Hát ez tényleg úgy hangzik, mint a mesében – Eleinte magam sem vettem komolyan, azt hittem, valaki szórakozik velünk. Aztán mégis visszaírtam. S lám, valósággá vált a mese. Nagyon precíz partnerekről van szó: minden kelléket, az árcéduláktól a zsinórig elküldtek, hogy az amerikai vevők igényeihez igazítva indulhassanak a nagy útra a Folqa Collection tagjai. Várjuk a visszajelzéseket, de addig is folyamatosan dolgozunk, hisz a kis családban nagy tervekből sosincs hiány.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.