Juhász-Váczi Heni épp a vacsora maradványait tünteti el tágas, barátságos lakásuk konyhájában, amikor betoppanok. A nappalival egy légterű helyiség „rommentes” övezetében a férj és a két és fél éves csemete egy szőnyegen kirakóst játszik, aztán ők is az asztalhoz telepednek. Talán mert olyan jó újra hallani: mire volt képes viszonylag rövid idő alatt együtt a kis család.
A ház asszonya, a Folqa kollekció megálmodója, egyben a Souvenir Brands Kft. ügyvezetője egy reklámügynökségnél dolgozott, amikor végre megszületett a gazdasági újságíró férjjel közös kisfiuk. Hamar döntött: „testközelből” szeretné látni, ahogy a kicsi felnő, ezért számára nem vállalható a reggeltől késő estig tartó elfoglaltság. Az alkotás öröméről, a vérében lévő szervezkedésről azonban nem mondott le. A baráti kör által „designérzékenynek” mondott Heni férje segítségével, a kisbaba mellett, kezdetben igen szűk időkeretek között látott hozzá „világmegváltó” terve kimunkálásához.
- Honnan az ötlet?
- Külföldi útjainkról mindig olyan egyedi és szép tárgyakkal tértünk haza, amelyeknek nem volt más funkciójuk, minthogy díszítsék a lakást. Az efféle „újhullámos” ajándéktárgyak hiányoznak a magyar piacról, így hát a párommal közösen egyéves tervezéssel megalkottunk egy sajátos brandet. A folklór elemeit magukon viselő (innen a Folqa név), mégis modern figurák egy-egy régi tájegységet, egy-egy szinte elfeledett szakmát testesítenek meg, lelkük van. A jelenleg hatdarabos kollekció tagjai: az igazságos betyár, a rátermett csikós, az elmélyült fazekas, a kitartó gulyás, a természetbarát nádvágó és a mértékletes paprikamolnár.
---- Kissé bonyolult a gyártási folyamat, de működik ----
Amíg leszalad a garázsba, hogy felhozza a nagybajszú, kalapos szuveníreket – meg a hozzájuk tartozó, ismertető szöveggel ellátott kártyákat, illetve a kiegészítő ajándékként gyártott konyhai alátéteket és hűtőmágneseket –, észreveszem az asztal sarkán a kis betyárt, ezt a színes, bohókás, masszív figurát.
– Speciális műgyantából készült, 10 centi magas, 22 deka, szó szerint „súlyos” egyéniség – sorolja nevetve a visszatérő ügyvezető anyuka, miközben leteszi a betyár mellé a többieket a három nyelvű füzetecskékkel együtt.
Azt mondja, hogy fokról fokra haladva építették fel az ötletet a férjével, minden apró részletet kimunkálva a piacfelméréssel és a gyártás megszervezésével együtt. Gyakran kisfiuk lefektetése után ültek a számítógép elé, hogy rákeressenek majdani partnereikre, illetve a terv megvalósításához nélkülözhetetlen információkra. Heni édesanyja és egy ismerős grafikus (fővállalkozó-gyártó) is segíti a Souvenir Brands Kft. keretén belül folyó munkát. A tavaly karácsonykor a WAMP-on bemutatott kollekció neve miatt a legtöbb partnerük egyszerűen csak \"Folqáéknak\" hívja őket - árulja el a fiatalasszony, aki méltán büszke arra, hogy legalább 30 hazai üzletben már kaphatóak az egyedi figurák.
– Gondolom, nem itt, a fótligeti családi garázsban készülnek az ötletes ajándéktárgyak – jegyzem meg. – Kissé bonyolult maga a folyamat, de működik – mosolyodik el Heni. – A figurákat precíz tervek alapján Csókakőn öntik, és az alapfestést is ott végzik, majd Budapesten „tamponálásos” módszerrel minden mintát egyesével visznek fel rájuk. A ragasztás Fóton, a dobozolás itt, a garázsban történik.
Mesés fordulat
Az üzletasszony egyik leghőbb vágya, hogy újabb hat figurával bővüljön a kollekció, de a hosszabb távú tervek között egy franchise hálózat létrehozása is szerepel.
– És akkor még nem is említettük a küszöbön álló amerikai karriert! A hírek szerint az Észak-Amerikában és Európában közel 3000 bolttal jelenlévő TJX áruházlánc beválogatta karácsonyi árukészletébe a Folqa figurákat. A nagyvállalat állítólag külön részleget alakít ki ezekben a boltokban Kelet-Európa trendi kincsei számára, így a Folqa figurák egyúttal Magyarországot is képviselik a tengerentúlon.
– Valóban, egy mesés fordulatnak köszönhetően sikerült kapcsolatba kerülnünk ezzel a bolthálózattal, és a gyors megállapodást követően a kis figurákból bizonyos mennyiség már az Egyesült Államokban van – erősíti meg. – Egy romániai e-mail címről érkezett levéllel indult az egész, valamikor augusztusban. A levél feladóját – mint utóbb kiderült – azzal bízta meg az amerikai kereskedőház, hogy kutasson fel bolthálózatuk számára a karácsonyi vásárba illő színvonalas európai design tárgyakat. Mivel ez a megbízott hallott, tudott rólunk, megkérdezte, benne lennénk-e az üzletben.
– Hát ez tényleg úgy hangzik, mint a mesében – Eleinte magam sem vettem komolyan, azt hittem, valaki szórakozik velünk. Aztán mégis visszaírtam. S lám, valósággá vált a mese. Nagyon precíz partnerekről van szó: minden kelléket, az árcéduláktól a zsinórig elküldtek, hogy az amerikai vevők igényeihez igazítva indulhassanak a nagy útra a Folqa Collection tagjai. Várjuk a visszajelzéseket, de addig is folyamatosan dolgozunk, hisz a kis családban nagy tervekből sosincs hiány.