Plus-size: de kihez képest?

Egy világmárka elsőként választott plus-size-modellt új kampánya arcául, így a sajtót ismét bejárta a kérdés az egészséges testképről.

Karczag Eszter
2012. 09. 25. 7:20
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A netes médiát órák alatt járta be a napokban az a hír, miszerint a Ralph Lauren divatcég most először választott plus-size-modellt legújabb kampánya arcául. A megrökönyödés oka leginkább az volt, hogy éppen a Ralph Lauren nevezetes arról, hogy fotóin általában szürreálisra retusált modellekkel torzítja az olvasók önképét, széles körben váltva ki komoly kritikákat, illetve kerülve fel a legkínosabb Photoshop-bakikat összegyűjtő oldalakra. Az ausztrál Robyn Lawley azonban most szupernóvaként robbant be a köztudatba azzal, hogy – 188 centis magassága és 42-44-es konfekciómérete ellenére – sikerült megtörnie a cég csontváz-imádatát.

A modell, aki szeret enni

Lawley 16 éves korában még éheztette magát, és komoly étkezési zavarokkal küszködött, hogy megfeleljen a testalkatához egyáltalán nem illő elvárásokhoz, és csupán néhány éve jött rá, hogy plus-size-modellként mégis komoly lehetőségek állnak előtte. Ezt követően hazájában is úttörő szerepet töltött be, amikor az ausztrál Vogue 52 éves történelmében ő volt az első plus-size-modell – ebből a sorozatból is látható néhány kép a galériában –, s a Vogue Italia címlapját is meghódította már. Lawley szerint a plus-size-mozgalom egyre erősebb az Egyesült Államokban is, és remélhetőleg lassan a legnagyobb divatcégek is képbe kerülnek vásárolóik tulajdonságaival és elvárásaival. „A modell, aki szeret enni” – ahogy sokan hívják a most 23 éves ausztrál lányt – természetesen nem csak az élvezeteknek él, ami ugyan kevéssé hihető, ha az ember rátéved nemrég indított gasztroblogjára, de heti háromszor sportol is, így tartva fenn alakját.

Fotó: Stylehasnosize.com

Plus-size-kritériumok

A plus-size-modellek 2010-es berobbanásával – amely a V magazin egyik meglepő fotósorozatának volt köszönhető – Magyarországon is megjelentek az első plus-size-ügynökségek, és a netes szférában is egyre több fórumon jelennek meg a teltkarcsú bloggerek, modellek. Természetesen rengeteg kritikus akad, akik szerint maga a plus size sem igazán „plus”, hiszen a modellszakmában ennek számít már a 38-as méret is. Egy átlagos manökenalkatból is lehet ugyanis pluszos méret, amennyiben mellbősége vagy csípője csupán néhány centivel is eltér a szigorú keretektől.

Mindazonáltal fontos megérteni azt is, hogy a plus size egyáltalán nem az egészségtelen elhízást hivatott támogatni. Ez egy szakszó, melyet a divatipar használ, és a plus kifejezést egyáltalán nem a valós nőkhöz képest kell értelmezni. Egy átlagos divatmagazin-olvasó például plus-size, így sosem fog tudni azonosulni a képeken látott modellekkel, és az ott látott ruhákat is nehezére fog esni elképzelni önmagán. Azonban azt is el kell fogadni, hogy a plus-size-modellügynökségek a teltkarcsú formákat, az arányosságot, az egészséges kisugárzást és a makulátlan bőrt figyelik elsőként, s nem az egészségtelen, mozgás nélküli életmód miatt eltorzult alakkal és a szintén rossz képet sugalló narancsbőrrel szimpatizálnak.

A Ralph Lauren kínos kampányfotói

Szigorú szabályok és nagy szavak

A 2012-es évben is számos úgymond előrelépés, de leginkább felszólalás történt az egészséges testkép kialakítása érdekében. Ahogy arról még márciusban a Magyar Nemzet hasábjain is írtam, Izraelben törvényben tiltották be, hogy alultáplált modellek hazai kampányokban szerepelhessenek, és így minden fotózás előtt orvosi papírral kell bizonyítaniuk, hogy testtömegindexük (BMI) 18,5 fölött van. Az arányosság miatt természetesen nem testtömegminimum van, de az izraeli modellek között így is nagy volt a felháborodás. Az országban emellett betiltották a digitálisan végzett vékonyítást is, és ezáltal az első országgá váltak, ahol a kifutók világán kívül is befolyásolják ezt a területet.

A nyugati divathetek többségén természetesen már évek óta – nagyjából semmibe vett – szabály az, hogy bizonyos testtömeg alatt nem szerepelhetnek a modellek, de a beszámolók szerint a bemutatókat megelőző mérések könnyedén kijátszhatók egy-egy melltartóba rejtett ólomdarabbal. Ahogy az idei magyar bemutatókra visszaemlékszem, nálunk még nem komolyak a szabályok (már ha egyáltalán léteznek ilyenek), ugyanis a modellek nagy részére egyszerűen rossz volt ránézni. Legnagyobb magyar plus-size-büszkeségünk, Demmer Erika évek óta külföldön dolgozik, így itthon egyelőre csupán magazinokban láthatjuk a haladást, a kifutókon sajnos még nem.

Plus-size-úttörő: Robyn Lawley az ausztrál Vogue-ban

Szintén a 2012-es év tavaszához köthető az a Vogue-kezdeményezés, amely a globális divatmagazin több kiadását összefogva zárkózott el az egészségtelen testkép támogatásától, a 16 év alatti modellek alkalmazásától, és felkéri a divatházakat az irreálisan kicsiny méretű ruhák gyártásának átgondolására. Ha belegondolunk, hogy ez az Egészségügyi kezdeményezésnek nevezett hatpontos kódexet júniusban vezették be, meglehetősen meghökkentő az amerikai kiadvány szeptemberi címlapja, amelyen Lady Gaga egy teljesen szürreális alakot kölcsönző beállításban látható. A valószínűtlen homokórahatásra természetesen a csodás Marc Jacobs sellőruha is rátesz egy lapáttal, a legszomorúbb viszont a címlapfotózásról kikerült videó megtekintésekor derül ki: az amúgy is jó alakkal rendelkező énekesnő dereka valami titokzatos oknál fogva a felére fogyott, mire a képek az újságosok standjaira kerültek.

Személyes kedvencem, Christina Hendricks színésznő is sokat tett a nőies vonalak „divatossá válásáért”, hiszen a Mad Men sorozat sztárja kitűnő példa arra, hogy jól elosztott pluszkilóinkkal hogyan lehetünk sokkal magabiztosabbak, boldogabbak és gyönyörűbbek, mint a divatipar ránk erőltetett irreális testképének kétségbeesett kergetésével. Nagyon remélem, hogy hamarosan a magyarországi kifutókon is komolyabban veszik ezt a forradalmat, és nem csak 0-s méretű modelleket láthatunk magunk előtt „példaként”. Itt a lehetőség: két hét múlva a Marie Claire Fashion Days alkalmával elsőként értesülhettek a helyzet hazai állásáról, főleg ha követitek a blog Facebook-oldalát, ahova majd talán a backstage-ből is bejelentkezem.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.