Ráfázhatnak a techóriások, ha szembemennek az EU-szabályokkal

Éves büdzséjüknek akár a hat százalékát is elveszíthetik a szilícium-völgyi vállalatok, ha nem tartják be az EU digitális szolgáltatásokról szóló jogszabályait.

Mártonffy Attila
2022. 04. 23. 6:48
null
Vélemény hírlevélJobban mondva- heti vélemény hírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz füzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Akár több milliárd dolláros bírságot is kiszabhatnak azokra a nagy technológiai cégekre, amelyek nem tesznek eleget az Európai Unió által még januárban elfogadott digitális szolgáltatásokról szóló jogszabálynak (Digital Services Act, DSA). A DSA szabályain a végső simításokat pénteken tárgyalták az EU illetékes törvényalkotói. A DSA megalkotására azért volt szükség, mert a szilícium-völgyi techóriások (mint például Google, Twitter, Facebook) nem harcoltak kellő vehemenciával a platformjaikon megjelenő illegális tartalmak ellen, ám ezzel egy időben önkényesen cenzúráztak tartalmakat, valamint megtévesztő, félrevezető módszereket alkalmaztak az ügyfeleikkel szemben. Az új törvény kilátásba helyezi, hogy 

2024-től azok a vállalatok, amelyek továbbra is figyelmen kívül hagyják a rendelkezéseket, éves globális bevételüknek akár hat százalékáig terjedő büntetésre számíthatnak.

A törvényszegés tehát rendkívül drága mulatság lesz, tekintve, hogy például az Amazonnak – 2021-es bevételeit figyelembe véve – elméletileg 26 milliárd eurót kellene kicsengetnie az EU kasszájába – a Google ugyanakkor megúszná 14 milliárddal – sorolja a Yahoo.com hírportál.

Több mint egy év belső egyeztető huzavonái után a következő fő szabályok léphetnek életbe két év múlva: a célzott hirdetések esetében tilos fajra vagy vallásra vonatkozó adatokat felhasználni; kiskorúakat tilos célba venni; tiltott továbbá az olyan „piszkos trükkök” használata, amely megtévesztéssel, félrevezetéssel ráveszi az ügyfelet, hogy önkéntelenül kattintson egy hivatkozásra, vagy a weboldal online követhesse tevékenységét.

Minden egyes weboldalnak számonkérhetően kötelező lesz betartani a DSA-t, ezen belül azonban a 45 milliónál több felhasználóval rendelkező platformokra szigorúbb szabályok fognak vonatkozni, többek között rendszeresen be kell fizetniük Brüsszelnek éves bevételük 0,1 százalékát felügyeleti díj címén.

A közepes platformok viszont kapnak némi türelmi időt az új szabályokhoz való teljes alkalmazkodásra.

A DSA szövegéről történő megállapodás egy hónapon belül már a második fő darabja lenne az EU „szabálykönyvének”; az elsőt március 24-én véglegesítették – ez a digitális piacok szabályozásáról (Digital Market Act, DMA) szól, és a trösztellenes rendelkezések szigorú betartását követeli meg. Ugyan mindkét törvény a piaci erőfölény letörése és az internetbiztonság érdekében született, a DMA inkább az amerikai technológiai társaságokat pécézi ki, a DSA viszont a világ összes weboldalát érinti. A nagy cégeknek – ilyen például a TikTok vagy a Pornhub – további kötelezettségeket is kirónak: hozzáférést kell biztosítaniuk algoritmusaikhoz a felügyeleti hatóságok és kijelölt kutatók számára. Ráadásul arról is be kell számolniuk Brüsszelnek, hogy mit tesznek a sértő tartalmak – propaganda, félretájékoztatás stb. – elleni harc jegyében, különösen vészhelyzetek, háborúk esetében.

Amely cég először vétkezik, bevételének tíz, az ismétlők húsz százalék megvonásra számíthatnak, míg a notórius visszaesőket eltilthatják az akvizíciós és egyesülési tevékenységtől.

Szakértők azonban rámutatnak, hogy az új szabályozások betartatása a brüsszeli bürokrácia irdatlan növelését is megköveteli: összességében legalább kétszáz új munkatársat kell felvennie az Európai Bizottságnak, viszont fizetésüket a kötelező felügyeleti díjakból oldanák meg.

Borítókép: Illusztráció (Forrás: Denis Charlet/AFP via Getty Images)

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.