„Fontos, hogy a gyerekek a sajátjuknak érezzék a kultúrájukat”

Balatoni Kata minden fényképen mosolyog. Mosolyog a hangja, a leírt mondatai. A vele eltöltött idő után mosolyognak a gyerekek, a felnőttek, és felszabadultan játszanak. Hogy mi a titka? Érdemes közelebbről megismerni a néptáncpedagógust, a neveléstudományi kutatót, az Így tedd rá! program megálmodóját és tevékenységét. Az egyik titok minden bizonnyal az az elképesztő lendület, ami hajtja, és mindig arra sarkallja őt, hogy tegyen valamit, próbáljon ki valami újat. Már gyermekként körülölelte a játék, a tánc, a dalok világa. Ezt kamatoztatja pedagógiai módszerében is, amelyet minden pedagógusnak érdemes volna megismernie és alkalmaznia.

2021. 02. 10. 7:45
null
Balatoni Kata Néptáncpedagógus. 20210202 Budapest Fotó Bach Máté Magyar Nemzet Fotó: BACHPEKARYMATE
Vélemény hírlevélJobban mondva- heti vélemény hírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz füzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Balatoni Kata módszerének alappilléreit Kodály Zoltán elvei, az élménypedagógia tételei és a hagyományőrző szemlélet képezi. Az őszinte élményt tartja fontosnak, hiszen aki ezt átéli, az tovább is adja. 2010 óta működik a program, melyben játékos formában, a hagyományos népi játékokat megismerve fejleszti a gyermekek mozgáskészségét, miközben a magyar néptánc alapjait is elsajátítják. Közben fejlődik a mozgáskoordináció, a játékkészség, a ritmika, a zenei hallás, de hatással van a szociális készségekre is. A szemlélet megértése, elfogadása, megélése, alkalmazása során a pedagógus és a gyermek is olyan tapasztalatokat, élményeket, ismereteket szerez, melyek szinte észrevétlenül beépülnek a mindennapi életükbe. Segíti őket a belső fejlődésben, önismeretben, az önkifejezés által az érzelmek megélésének lehetőségét nyújtja.

– A mai kor embereként, a gyors információáramlás korában nagyon fontos, hogy identitásunk, hagyományaink, gyökereink megmaradjanak – vallja Balatoni Kata.

– Az Így tedd rá! megfelel a hagyományos értékeknek és a legkorszerűbb pedagógiai elveknek is. Nem egy nagy álmot szerettem volna valóra váltani. Egyszerűen csak elültettem néhány tulipánhagymát, és egy virágba borult világgá nőtte ki magát, ahol teret kap a pedagógus, gyermek, szülő, egyetemi hallgató – ma már valóban elmondhatom, hogy az egész világon. A programnak köszönhetően új teret kap a kultúra és a pedagógia a pedagógusképzésben, a gyakorló pedagógusok életében, a gyermekfoglalkozások területén továbbképzéseink, konferenciáink, programjaink vagy akár kiadványainkon, eszközeinken keresztül – mondta a néptáncpedagógus.

SAJÁT ÖRÖMÜKRE

– Ovisokkal és kisiskolásokkal húsz éve kezdtem foglalkozni – válaszolja Balatoni Kata arra a kérdésre, hogyan kezdett el kialakulni a program. – Minél kisebbek, annál fogékonyabbak. Hiszem azt, amit Kodály is mondott: „Az anyaméhben kezdődik a zenei nevelés.” A Magyar Táncművészeti Főiskolán szereztem az első diplomámat. Sokáig táncoltam, énekeltem, játszottam, tanítottam ösztönből, de folyton olyan kérdésekkel találtam szembe magam, amelyek vágyat ébresztettek, hogy a tudatosság szintjére emeljem a saját és pedagógiai élményeimet. Nagyon érdekelt minden részlete annak, amit a munkámban átéltem. Elemezni kezdtem, hogy mi történik a gyerekekkel, milyen folyamatok játszódnak le bennük azonkívül, hogy elsajátítjuk a saját kultúránkat és táncolunk. Éreztem, hogy itt van valami – mondta Balatoni Kata.

Balatoni Kata: Nem a produkció a lényeg, hanem az, hogy a gyerekek a sajátjuknak érezzék a kultúrájukat Fotó: Bach Máté

Ezután továbbtanult, és elkezdett neveléstudománnyal foglalkozni. Rájött, hogy az elmúlt évtizedekben, az intézményi rendszerekben a néptánc produkcióorientált műfajjá vált. Ez a módszer – vagyis a saját módszere – szakított a produkcióorientált szemlélettel.

– Nem a produkció a lényeg, hanem hogy a sajátjuknak érezzék azt, ami ott történik, a kultúrájukat, az identitásukat. A gyerekek énekeljenek, játsszanak saját örömükre, és fejlődjenek. Nagyon fontos, hogy meg kell tanítani a gyerekeket játszani, egymással kommunikálni. A program lényege az, hogy a magyar kultúra, a népi játékok, a népdalok és a néptánc által olyan eszköztáruk lehet a pedagógusoknak, amelyet az általános pedagógiával együtt hatékonyan tudnak alkalmazni a készség- és képességfejlesztés, vagy akár még a konkrét tudásátadás folyamataiban is – fejtette ki a néptáncpedagógus.

NINCS KORLÁT

Balatoni Kata tizenegy évvel ezelőtt kezdett el felnőttekkel foglalkozni. Több ezer pedagógussal dolgozhat együtt évente, ami azt jelenti, hogy akár több tízezer gyermekhez is eljuthatott az általa közvetített szemlélet. Ezzel párhuzamosan ő is foglalkozik gyerekekkel, amit azért tart fontosnak, mert rengeteget tanulhat tőlük.

Balatoni Katától a felnőttek új szemléletet kapnak, hisz nincs forgatókönyv, nincs korlát. Minden játék egy eszköz, élményekkel fűszerezve.

Ráadásul azt mondja, hogy minden tantárgyba integrálható az ismeretanyaga, és nagyon gazdag a készségfejlesztő tárháza is. A legtöbb ismert mondóka, játék jó lehet a matematikai fogalmak kialakítására, de taníthat környezet­órán, netán fejlesztheti a szókincset, javíthatja a memóriát. A felelgetős játékok tökéletes kommunikációs tréninggyakorlatok; a mozgásos-eszközös játékokkal pedig a logikai és stratégiai gondolkodás fejlődését segítik. A játékok során a közösségi és a szociális kompeten­ciák is erősödhetnek.

KAPASZKODÓK

Balatoni Kata nemrég megkapta az Apáczai Csere János-díjat és a Nők Magyarországért díjat. Utóbbi indoklásában benne volt, hogy nem csupán Magyarországon végezte tevékenységét, hanem a Kárpát-medence, sőt az egész világ magyarságának nyújtott online tartalmat a gyermekek oktatásához.

– Valóban, az adventi időszakban nagy sikerrel indult útnak a magyar kultúra és pedagógia világának összekapcsolása az online térben. Több mint ezren regisztráltak egy továbbképzésre, mely az adventi időszakot dolgozta fel, hogy miként lehet megjeleníteni hagyományos kultúránkat óvodában, iskolában, szerte a világon magyar intézményekben és közösségekben.

Buenos Airestől Mezőpanitig dolgoztak együtt magyar pedagógusok, több mint ezer résztvevővel.

A Rákóczi Szövetséggel együttműködésben ingyenes programokat szerveztünk külhoni pedagógusoknak. Ja­nuár 15-én a Kárpát-medence játékaiból válogattam, ez alkalommal Felvidék, Kárpátalja, Erdély és Vajdaság játékai kerültek elő – avatott be Balatoni Kata a nagyszerű teljesítménybe.

[embed]https://www.youtube.com/watch?v=stlAqcy75IM[/embed]

Legutóbb január 29-én tartott kurzust, amelyen kétezer külhoni pedagógus vett részt. A programban megismerhették a tavaszi ünnepkör szokásvilágát, játékait, dalait farsangtól egészen pünkösdig. A néptáncpedagógus további képzéseket is tervez, melyek nem csak külhoni pedagógusoknak lesznek ingyenesen elérhetők.

– Az életem célja, hogy minél többet tudjak adni a magyar oktatásnak, és ne csak Magyarországon, hanem a külhoni magyarság körében is. Ha erős közösségeket, erős nemzetet szeretnénk, ehhez az identitásunk a kulcs. Fontos, hogy kisgyerekkorban olyan élmények fűzzenek a saját nemzetünk kultúrájához, melyek gyökereink és kapaszkodóink lesznek – vallja Balatoni Kata.

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.