Vad és szertelen

Tóth Béla István
2020. 01. 30. 16:03
Vélemény hírlevélJobban mondva- heti vélemény hírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz füzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Füstös klubhangulatot idéző bebopot, swinget, funkot és folkelemeket felsorakoztató, de számos egyéb zenei hatást, köztük keleties dallamokat is magában rejtő lemezt jelentetett meg 2019-ben a Dzsindzsa. A kétezres évek közepén alakult triónak ez a negyedik lemeze, ha a francia Pulcinellával közös Panthers’ Play című korongot is hozzávesszük a teljesen önállóan rögzített albumok sorához. A zenekar tagjai mindannyian profi, kipróbált zenészek, akik számos egyéb formációban is játszanak. Weisz Gábor szaxofonos, zenekarvezető – akinek 18 kompozíciót köszönhetünk a 19 számos lemezen – a kortárs hazai jazz egyik megkerülhetetlen alakja. Hock Ernő bőgős és basszusgitáros – akinek ezúttal egy kompozíció fűződik a nevéhez – és a trió dobosa, G. Szabó Hunor úgyszintén a hazai jazzélet kiválóságai.

De a jazz mellett számos egyéb műfajban is kipróbálták magukat, ami a Dzsindzsa zenéjén is érződik. Hock és az új lemezen trombitásként közreműködő Meggyes Ádám szoros kapcsolatot ápol a hiphoppal. Hock basszus poszton játszott Bankos, a magyar rap megkerülhetetlen figurájának élőzenés koncertjein, Meggyes pedig a Sena- és az Irie Maffia-lemezeken való közreműködése mellett a Fővárosi Rapcirkusz rendezvénysorozat zenei rendezőjeként és karmestereként is ismeretes. Weisz Gábor is közreműködött az Irie Maffiánál és Senánál, Hock és G.

Szabó pedig oszlopos tagjai a nagy sikerű The Qualitons nevű magyar funkzenekarnak.

Mindezek mellett számos egyéb zenei projektbe is bedolgoztak. A Dzsindzsa számukra igazi örömzene, ami a korábbi felvételeiken és a Ne aggódj!! című új CD számain is érződik. Sajátos kortárs jazz, amibe bármi belefér. Eklektikusnak mondhatnánk a legfrissebb albumot, ha kicsit is szervesülnének a lemezen hallható zenei hatások, ennek hiányában azonban virtuóz előadásmódú stíluskavalkádként aposztrofálhatjuk. Ezt viszont, mivel jól érezhető, hogy Weiszék dalokban, önmagukban megálló kompozíciókban, nem pedig lemezben gondolkodnak, nem róhatjuk fel nekik. A Dzsindzsa tehát továbbra is hű a nevéhez és önmagához. Sokrétegű, játékos, olykor nehezen érthető, de az öncélúságot elkerülő, alapvetően a vájt fülű jazzkedvelőknek szóló, de talán az avatatlan hallgatók számára sem közömbös jazzlemezt tettek le az asztalra. Weisz olykor fuvolán és sípon is játszik az albumon, Hock pedig ide-oda cserélgeti a bőgőt és a basszusgitárt, miközben G. Szabó megbízhatóan alapoz. A Ne aggódj!! a 2016-os

Fuss című korong szerves folytatása, de annál sokkal harsányabb, szertelenebb és vadabb.

A hagyományosabb jazzelemek, az egyszerű, repetitív dallamok és a kísérletező megoldások egy­aránt megtalálhatók rajta. A CD egyetlen hátránya a hossza, töménysége okán ugyanis képtelenség elejétől a végéig, egyben végighallgatni a több mint hetvenperces anyagot.

(Dzsindzsa – Ne aggódj!! PrePost Records, 2019)

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.