Nehéz dönteni, amikor a pénz az úr

Múlt csütörtökön a csapatok már ott voltak Melbourne-ben, s ugyan a koronavírus is megjelent közöttük, túl nagy pénzek mozognak a Formula–1-ben ahhoz, hogy könnyen megszülethetett volna a döntés a szezonnyitó Ausztrál Nagydíj törléséről. Ez vezetett a totális káoszhoz, és jelen esetben csak azt remélhetjük, hogy a világbajnokság leghamarabb május végén, de inkább csak júniusban kezdődik el. A Magyar Nagydíj, amelyre augusz­tus 2-án kerülne sor, egyelőre nincs veszélyben, s talán az eredetileg utána tervezett háromhetes szünetben lehet néhány futamot pótolni.

2020. 03. 18. 12:24
Formula One F1 - Australian Grand Prix
Melbourne-ben nem kellett kicsomagolni gumikat Fotó: REUTERS/Edgar Su
Vélemény hírlevélJobban mondva- heti vélemény hírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz füzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A melbourne-i Albert Parkban péntek délelőtt a szurkolók ott tolongtak a bejáratoknál, hogy bejussanak a Formula–1 71. világbajnokságát nyitó Ausztrál Nagydíj délelőtti szabadedzéseire, a kapuk azonban nem akartak kinyílni. S az, hogy nem is fognak, a teljes zűrzavarban két órával a hivatalos kezdés előtt derült ki. Pedig azt már csütörtökön tudtuk, hogy a McLaren egyik csapattagjának pozitív lett a koronavírustesztje – később az istálló tizennégy további tagját karanténba helyezték –, és a wokingiak bejelentették, nem állnak rajthoz. A Nemzetközi Automobil Szövetség (FIA), a Formula–1 jogtulajdonosaként a Liberty Media, a helyi rendezők és további kilenc csapat képviselői hosszas tanácskozás után csak másnap reggel határoztak a futam törléséről.

– Tudjuk, hogy a hír nagy csalódást kelt sok ezer rajongóban, akik látni akarták a versenyt. De a Formula–1-es család és a tágabb közösség minden tagjának biztonsága, valamint az, hogy a verseny igazságos legyen, ennél fontosabb. Minden jegytulajdonos visszakapja a jegye teljes árát – állt a FIA, a Formula–1 vezetése és az Ausztrál Nagydíj szervezői által közösen jegyzett közleményben, amivel a pilóták is egyetértettek.

– Sajnos ez a helyes döntés. Senki sem akarta ezt, mindannyian versenyezni akartunk, de a biztonságot és az egészséget minden elé kell helyezni – írta ki a Twitter-oldalára A Mercedes hatszoros világbajnoka már csütörtökön is értetlenségét fejezte ki, hogy egyáltalán el kellett utazniuk Ausztráliába, és oda is szúrt az F1 vezetésének, mondván, hogy a vb-sorozatban „a pénz az úr”.

Melbourne-ben nem kellett kicsomagolni gumikat
Fotó: REUTERS/Edgar Su

Amire utóbb Chase Carey, a Liberty Media első embere annyit mondott pikírten, hogy ha így lenne, akkor végül nem törölték volna a futamot, és egyébként is a helyzet óráról órára változott. Hamilton azonban nagyon is fején találta a szöget. A szerződések szövevényes hálója a nagyközönség előtt természetesen nem nyilvános, de kiindulópontnak az is elég, hogy az ausztrálok jogdíjként 35 millió dollárt fizettek volna a Libertynek. Az amerikaiak nem szívesen mondtak le erről a summáról, és akkor még nem beszéltünk a különböző kereskedelmi megállapodásokról, a jegybevételről, aminek az elmaradása a helyieknek is húsba vágó. Mivel az elhalasztott Kínai Nagydíjjal ellentétben az ausztrál kormány – az akkori állapotok ismeretében – nem emelt vétót a verseny megrendezése ellen, a helyi rendezők nem visszakozhattak következmények nélkül.

Amint arra a Formula–1-et korábban teljhatalmúként irányító Bernie Ecclestone brazíliai kávéültetvényéről nyilatkozva az Auto Bildnek is rámutatott: minden a pénzről szól – ha valaki, ő aztán tudja! –, egyik fél sem tudott úgy kijönni a helyzetből, hogy ne veszítsen nagyot az üzleten, éppen ezért senki sem akarta magára vállalni a döntés ódiumát.

Nem csak az Ausztrál Nagydíj maradt el, hiszen eldőlt, hogy a hétvégén Bahreinben, két hét múlva pedig Viet­namban sem lesz futam. Hanoiban először rendeztek volna F1-es versenyt. A Formula–1 irányítói a FIA-val közösen abban reménykednek, hogy a világbajnokság idei szezonja május végén vagy legkésőbb június elején Euró­pában elkezdődhet. Ross Brawn, a száguldó cirkusz sportszakmai igazgatója szerint pedig az augusztus 2-i Magyar Nagydíj után az eredetileg nyári szünetnek tervezett háromhetes szünetben pótolhatnának néhány elmaradt versenyt.

– Ott több hétvége is adódik, amelyeken versenyezhetünk. Úgy vélem, így egészen normális versenynaptárat állíthatunk össze a szezon hátralévő részére – fogalmazott Ross Brawn.

Az eredeti versenynaptár szerint május 3-án lenne a Holland, 10-én a Spanyol, 24-én a Monacói Nagydíj, de alighanem most sokan azt is aláírnák, ha június 7-én Azerbajdzsánban biztosan meg lehetne rendezni a bakui futamot.

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.