Egy török ünnep is védte hazánkat Szulejmántól

Nemegyszer dolgavégezetlenül fordultak vissza a szultáni hadak, ha eljött Kászim napja.

Veczán Zoltán
2016. 10. 26. 17:41
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Kászim napja – azaz a keresztényeknél Szent Demeter napja – mindig október 26-ra esik; ez az egyetlen az iszlám ünnepei között, amelyik nem mozog holdjárástól vagy napjárástól függően a naptárban – mondta el nekünk Varga Szabolcs történész, a Pécsi Hittudományi Főiskola tanára.

Alapvetően egy pásztorünnepről beszélünk: ahogy a keresztény világban is, április végén kihajtották az állatokat, Szent Demeter – avagy Kászim – napján pedig behajtották őket, mert október végétől már nem volt elég legelő nekik.

Így a nomád eredetű, pásztorkodó török törzsek hagyományaiból is következett, hogy ennek megfelelően a hadsereg is hazatér, amikor az állatoknak – lovaknak, tevéknek, öszvéreknek – nem jut már elég friss legelő. Demeter, illetve Kászim napja az állatok behajtása hagyományos dátumának számított, és ez bizonyos fokig érvényes volt európai hódításaik idején a hadászatban is. A hadjáratban részt vevő, hatalmas állatállománynak ugyanis rengeteg takarmány kellett, és mivel a hideg beálltával elfogytak a megfelelő legelők, muszáj volt visszafordulni, hogy még a nagy havazások előtt átérjenek állataikkal a Balkán-hegység hágóin. Kászim napjával beköszöntött a téli szezon, amely általában véget vetett a nagy szultáni hadjáratoknak, és inkább a kisebb keresztény seregek kedvelt diverziós időszakának számított. Elég csak Mátyás király jajcai és szabácsi ostromára vagy a politikus és költő Zrínyi 1664. téli hadjáratára gondolni.

###HIRDETES###

Mindenesetre az oszmán hadakozási szokásokban a történelmi tapasztalat és a nomád hagyomány összekapcsolódott.

Konkrét lázadásra is sor került emiatt: 1601-ben például a Székesfehérvár alól sikertelenül visszaforduló Ibrahim nagyvezér hada még Kanizsa felmentését is megkísérelte volna, de a janicsárok Babócsa mellett fellázadtak, így vissza kellett térniük Isztambulba.

Szent Demeter egyébként a magyar Szent Koronán is szerepel – így mondhatjuk, hogy a Magyar Királyság egyik védőszentje tényleg megvédte hazánkat az oszmán hódítóktól.

Ugyanakkor emögött sok más ok is lehetett: a janicsárok lélektani határidőként tekintettek október 26-ra, és ha kilátástalan volt a helyzet, és hetek óta nem kaptak zsoldot, akkor valóban előállhatott az a helyzet, hogy megtagadták a parancsot.

Emellett ilyenkorra egyébként is érdemes volt befejezni a hadjáratot, hiszen a kis jégkorszaknak nevezett időszakban különösen korán és hidegen köszöntött be a tél.

Ehhez jócskán hozzátette a magáét a mocsaras Kárpát-medence, ahol jellemzően fele olyan gyorsan tudtak csak haladni, mint a keleti, perzsa hadszíntéren. Az Alföld ugyanis egyáltalán nem volt könnyű terep az oszmán hadaknak, hiába volt hihetetlenül jól szervezett az utánpótlásuk, és készültek elő már ősszel a következő évi hadjáratra. Gondoljunk csak Mohácsra – példálózott a történész –, amikor a törökök már fűsarjadás után megindultak Isztambulból, és egyszerre értek oda Lajos király hadával, amely Budáról közeledett. Ugyanis a magyar hadaknak be kellett várniuk az aratást, ezért augusztus közepén még mindig csak a gyülekezésnél tartottak.

Mindenesetre a mocsaras terepen maga Szulejmán is eltévedt, amikor 1529-ben megsegítette Szapolyai János királyt Habsburg Ferdinánd ellen.

Ennek ellenére számos példa akad, amikor túllépték Kászim napját, ha úgy tűnt, sikeres a harci helyzet, és megvan a szükséges ellátás – ezeket rendellenes helyzetekként fel is jegyezték. Így volt ez 1591. október 26–27-én, amikor a „határidővel” nem foglalkozva megvívták a mezőkeresztesi csatát, és győztek, de 1598-ban sikertelenül ostromolták Nagyváradot, november 3-án elvonult a sereg, nem bírta tovább; 1602 októberében pedig Pest városát vették ostrom alá (a 15 éves háborúban ekkor pillanatnyilag keresztény kézre került a város), és távoztak dolgavégezetlenül november elején. 1673. november 10-én pedig a mai Ukrajna területén előrenyomuló Köprülü nagyvezérre mért megsemmisítő vereséget a később hazánk felszabadításában is komoly szerepet játszó Sobieski János későbbi lengyel király messze Kászim napja után.

Ennél jóval jellemzőbb volt a határidő túllépése a keleti hadszíntéren, a perzsák elleni hadjáratokban: Ibrahim nagyvezír Aleppót 1533 decemberében foglalta el, Bagdadot pedig maga Nagy Szulejmán egy évvel később december elsején, sőt ott is telelt. 1624–25-ben is alapvetően téli ostromok zajlottak a térségben.

Ami a magyar hadszínteret illeti, felmerül a kérdés, miért nem tartották inkább Nándorfehérvárott a hadakat, hogy ne kelljen minden hadjáratban keresztülverekedniük magukat a Balkánon. Erre egyszerű a magyarázat: a Balkán szegény volt, ahogy az elpusztított magyar Délvidék is; nem tudott volna eltartani permanensen ötven-százezer katonát. Ha meg rendszeresen kifosztják a lakosságot, akkor az elmenekül, és nincs, aki jövőre megművelje a földeket.

A lakosság egyébként is szörnyű helyzetben volt – mondta Varga –, hiszen mindkét fél sanyargatta elsősorban a kettős adóztatással, ugyanis sem a törökök, sem a Habsburgok nem voltak elég erősek ahhoz, hogy szavatolják a parasztok biztonságát a másik fosztogatása ellenében. Éppen ezért Varga elutasítja a korszak török és néhol hazai részről megkísérelt megszépítéseit. Olyan volt, mint a németek és a partizánok háborúja a második világháborúban Ukrajnában, amelyről Ungváry Krisztián is írt – mondta a történész. Itt is mindkét fél a másikkal való együttműködés gyanújáért nyomorgatta, irtotta a lakosságot, amikor éppen elfoglalt egy falut a másik féltől, és busásan beszedte a maga adóját. A parasztok meg kizárólag a pillanatnyi túlélésre játszottak, és jobb híján kivártak. Legalább Kászim napjáig.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.