A kincs, ami a miénk

Minden kormány tett erőfeszítéseket a késő római kori műkincsek visszaszerzéséért, ám eddig egy sem járt sikerrel.

Tölgyesi Gábor
2014. 03. 26. 23:01
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A Seuso-ügy ugyanis szinte egyidős a rendszerváltással. Minden kormány tett erőfeszítéseket a késő római kori műkincsek visszaszerzéséért, ám eddig egy sem járt sikerrel.

Első szabadon választott kormányunk 1991-ben jelentette be a magyar állam igényét – Horvátország és Libanon mellett – a kollekció legismertebb darabjaira, 14 ezüstedényre és egy bronzüstre, amelyeken egy brit műgyűjtő, Lord Northampton befektetési társasága kívánt túladni a nyolcvanas évek közepén. A Northampton birtokába került gyűjtemény a műkincspiacon eladhatatlanná vált, miután kiderült, a műtárgyak libanoni eredetigazolása hamis. Libanon visszakozott, ám 1993-ban New Yorkban a magyar (és a horvát) állam igényét is elutasította a Seuso-ügyet tárgyaló bíróság.

Pedig már akkor volt több bizonyítékunk arra, hogy a műkincsek Magyarországról származnak. S nem csupán az, hogy a kollekció legismertebb táljára a Balaton latin neve, a Pelso került. Bár a bíróság a perre készülésre olyan rövid időt szabott, ami csak a New York-i helyszínelők krimisorozatában tűnhet elegendőnek, magyar régészek már akkor találtak olyan moszatfoszlányokat, földdarabkákat több műtárgyon, amelyek kétséget kizáróan Magyarországról származnak.

Ráadásul a Nemzeti Múzeumban őriznek egy olyan ezüst négylábú állványt, úgynevezett quadripust, ami szemlátomást is a Seuso-kollekció része. Utóbbi 1878-ban került elő Polgárdi területén. Épp ott, ahol tanúvallomások (és a talajminta-vizsgálatok) szerint egy kiskatona, Sümegh József találta meg társaival a hetvenes években a kincseket.

Színezüst késő római műtárgyak: világszinten is régészeti ritkaságnak számítanak, amelyeknek nem csak az eszmei értékük óriási. Sümegh és három társa gyanús körülmények között meghalt. Feltehetően azok a kapzsi emberek végeztek velük, akik a tárgyakat külföldre csempészték. Ám gyanúsítgatások helyett bízzuk e rejtély megoldását a Nemzeti Nyomozó Irodára, amely 2012 óta újra vizsgálódik Sümegh halála ügyében. Bizonyítékaink mindenesetre már 1993-ban voltak arra nézvést, honnan származik a Seuso-kincs, csak Sümegh Józsefünk nem volt.

A kulturális tárcánál 1997-ben külön államtitkárság alakult a Seuso-ügyre, ám azt 2006-ban felszámolták. Szabadbattyánban 1993 és 2006 között feltártak egy késő római palotát, amelynek tulajdonosát a régészek gazdag főúrként azonosították, akinek a neve: Seuso. Az oszlopcsarnokos palota képét a Seuso-tál, a műkincsgyűjtemény legismertebb darabja is őrzi, ennyit tudhatunk: az ásatás dokumentációját azon nyomban titkosították.

A magyar állam még akkor sem mondott le követeléséről, amikor 2012-ben Zelnik József műgyűjtő ezt javasolta annak fejében, hogy megvásárolja a Seuso-kincseket. Jól tette. Az a brit testvérpár ugyanis, amelyik a gyűjtemény hét darabját átadta Magyarországnak 15 millió euró fejében (eddigi költségeinek kompenzációjaként), az igazságot jobban szereti a pénznél.

A Seuso-kincseket mai áron számolva százmillió euróért árulta Lord Northampton.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.