Hatástalanított aknák

Kevesen gondolták volna 2010 májusában, hogy a kormányzati ciklus harmadik évében még mindig a korábban beélesített aknák hatástalanítására van szükség.

Magyar Nemzet
2013. 03. 08. 23:01
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Kit kellett eddig megmenteni? Először a végletekig eladósított államot, mert a két szocialista kurzus eredményeként minden egyes magyar lakosra 1,2 millió forinttal több tartozás jutott. Az adósságcsökkentéssel kikerülhetett az ország a kamatcsapdából. Ezt követte a költségvetés rendbehozatala: az ország bevételeit és kiadásait a bankadóval és a multinacionális nagyvállalatokra kivetett válságadókkal egy-két hónap leforgása alatt kellett egyensúlyba hozni. Hogy visszatérjen a bizalom és kikerülhessünk a pazarló gazdálkodás miatt ellenünk folyó túlzottdeficit-eljárás alól. Majd következett a felelőtlen devizahitelezés utáni romeltakarítás: a nemzetközi pénzügyi ellenállásba ütköző végtörlesztéssel, az árfolyamgáttal, a bankoktól fogcsikorgatva kialkudott könnyítésekkel és a Nemzeti Eszközkezelő létrehozásával. A konszolidáció folytatódott a megyéknél. Az ott felhalmozott adósságszolgálat szintén teljesíthetetlen volt: forintbevétel alig jelentkezett, és devizában álltak a lejárt hitelek, eközben a megyei fenntartású kórházak és iskolák számláit is sürgősen rendezni kellett. Az utolsó állomás a falvak és városok kimenekítése az adósságcsapdából, és remélhetőleg ennek a záróakkordja a főváros tegnapi kistafírozása.

Bárki bármit mond, az intézkedés elkerülhetetlen volt. Az önkormányzatok annyi adósságot görgettek maguk előtt 2003-tól, hogy annak már idén tömeges csődhullám lett volna a vége. Az ok a 2006-tól két hullámban lezajlott forráskivonás, amely nem párosult feladatok elvonásával. Az önkormányzati miniszter ekkor – nem árt tudni – Lamperth Mónika és Bajnai Gordon volt. A települések szorult helyzetükben először banki hitellel, majd kötvénykibocsátással igyekeztek túlélni a holnapot, illetve előteremteni az önrészt az uniós forrásokból megvalósítható fejlesztésekre. A kör azonban végül bezárult. A válság megtizedelte az iparűzési adót és megemelte a devizahitelek törlesztéseit. A települések tartozásának fele, kötvényeiknek pedig 80 százaléka (!) devizaalapú, a hitelek türelmi ideje pedig tavaly év végén lejárt, így sok helyen már csak hetek kérdése volt a csőd. Gondoljunk csak Esztergom és Szigetvár példájára! Először lekapcsolják a díszkivilágítást, majd bezárnak az alapfeladatok ellátásához nem tartozó intézményeket, ritkítják a közlekedési járatokat, az önkormányzati alkalmazottak késéssel kapják meg a bérüket Kérdés, hogy az adóssághalmaz 40-70 százalékának állami átvétele mennyire lesz fegyelmező erejű a városvezetésre.

Mivel törvényileg nem is szabályozták korábban, hogy 3200, eltérő helyzetű önkormányzat ugyanannyira felelős gazdálkodást folytasson, ezért az adósság konszolidálásakor tiszta lappal lehet és kell is indulni. Az új játékszabályok a következők: nincs eladósodás devizában ott, ahol forintban jelentkeznek a bevételek. Új költségvetést csak ugyanannyi kiadással lehet tervezni, mint amennyi a bevétel. Az uniós támogatású fejlesztések közül pedig csak azokra pályázunk, melyeket a település a későbbiekben képes lesz fenntartani.

És azok a jegyzők, akik felelőtlenül hozzájárultak egy-egy település tönkretételéhez, ne úszhassák meg a felelősségre vonást azzal, hogy – kihasználva a törvények kiskapuit – egy másik önkormányzathoz menekülnek át! Őket nem kell és nem is szabad megmenteni.

Szabó Anna

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.