A hazai divatszektor térnyerése

A magyar divatszakma közép-európai piachoz való csatlakozását célzó folyamatban a Magyar Divat & Design Ügynökség (MDDÜ) kiemelt szerepet vállal 2018-as megalapítása óta. Az MDDÜ által ösztönzött kezdeményezések és események, mint például a Budapest Central European Fashion Week, lehetőséget ad az új generációs tervezők bemutatkozására is. Jakab Zsófia, az MDDÜ vezérigazgatója a január 22–28. közötti 13. divathét kapcsán beszélt az eddigi tapasztalatairól és az ügynökség távlati céljairól.

2024. 02. 02. 7:00
null
Vélemény hírlevélJobban mondva- heti vélemény hírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz füzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

– Amikor 2022 augusztusában beszélgettünk, ön elmondta, hogy a magyar divatszektor időben tud csatlakozni a nemzetközi piachoz. Idézem: „Azt látjuk, hogy jelenleg egy olyan átrendeződés van a piacon – akár a gyártói szektor, akár a technológiai újdonságok tekintetében –, amire most nagyon jó időben tudunk rácsatlakozni, hiszen lokáció szempontjából Magyarország ideális helyen van. Létezik gyártóbázisunk, és mivel most a nagy nemzetközi márkák épp hazahozzák Európába a gyártói kapacitásukat, a mi dolgunk az, hogy erre felkészüljünk.” Azóta eltelt több mint egy év, hol tart most ez a folyamat? 

– Ez továbbra is elmondható. Fontos célunk a hazai gyártói bázis megerősítése, amely célból negyedik alkalommal írtunk ki mentorprogramot, és a nemzetközi piacok eredményes elérése érdekében a Budapest Central European Fashion Weeken (BCEFW) is történtek finomhangolások. A Magyar Divat & Design Ügynökség 2023 januárjában felállított egy tanácsadó testületet a BCEFW stratégiai fejlesztésére, amelybe nemzetközi és magyar szakembereket egyaránt meghívtunk. Ez a testület egyebek között a divatszektor új irányára, hullámára reagált. Bár előtte is sok nemzetközi tervezővel működtünk együtt, egyre nagyobb hangsúlyt fektettünk a régiós tervezők bevonására és megszólítására. Emellett időszerűnek láttuk, hogy bevonjuk a fiatal generációt úgy, hogy lehetőséget adunk a legújabb kollekcióik bemutatására. Kitűnő példa erre a 13. alkalommal megrendezett BCEFW, amelynek szombati napját három, New generation elnevezésű kollektív show-val kezdtük. 

Ezeknek fontos üzenete van: szeretnénk segíteni abban, hogy a fiatalok lássanak maguk előtt egy karrierutat az egyetem elvégzését követően, s hogy megfogalmazzák a céljaikat. Az MDDÜ ehhez a divatheteken helyszínt, közönséget és médiamegjelenést – ezen belül interjúszervezést – biztosít, mára pedig már ugyanannyi érdeklődőt és látogatót köszönthetünk a fiatal tervezők bemutatóján, mint a húzónevek eseményein.

Január 22–28. között rendezte meg az MDDÜ a 13. divathetet Forrás: HFDA/The Sparkle Content

– Milyen más kapcsolódási pontok vannak az MDDÜ és a fiatal tervezői generáció között?

– Nagyon sok oktatási intézménnyel működünk együtt, hiszen azt szeretnénk, hogy a diákok aktív részesei legyenek mind a divathétnek, mind pedig a különböző programjainknak. A kollekciójukat prezentáló ifjú magyar és külföldi tehetségek az előbb említett lehetőségeken túl valóban betekintést nyerhetnek a divat világába, mert bekerülnek a szektor vérkeringésébe. Amikor a kollekció elkészül, a munka nem áll meg, hanem éppen akkor kezdődik: „el kell adni” a kollekciót, egy professzionális show rendezésénél együtt kell dolgozni más szakemberekkel, például a sminkesekkel, a fodrászokkal és a show rendezőjével.

– Mitől vonzó a régiós szereplőknek, hogy a budapesti divathéten mutatkozzanak be?

– Alapvetően az MDDÜ-nek már a kezdetektől komoly célkitűzései voltak. 

Az első pillanattól tudtuk, hogy a régió központi szereplői szeretnénk lenni, és nem az ötödik, hatodik, sokadik divatfőváros. Az utóbbi helyett inkább azt a célt tűztük ki, hogy a régión belül mi legyünk a központi szereplők. Ez pedig működik, amelynek az egyik legfontosabb eleme, hogy számottevő nemzetközi szakemberrel dolgozunk együtt.

Ez számokban a 13. BCEFW-en közel húsz divatszakembert – többek között nagykereskedelmi értékesítésért felelős embert vagy éppen influenszert – jelent. Óriási visszhangja van a rendezvényeknek, s nemcsak Magyarországon, hanem a régióban is, ezért egyre vonzóbb a tervezőknek. Amíg a kezdetekkor az MDDÜ munkatársai vették fel a kapcsolatot a divattervezőkkel, mára már válogatni kell a jelentkezők portfóliója alapján. 

– Milyen visszatérő témái vannak a divatheteknek? 

– A fenntarthatóság mindig fontos számunkra, folyamatosan változik és fejlődik a divatiparban. Emellett fontosnak tartjuk a karrierút bemutatását a fiatal tervezők számára, valamint a különböző szakterületek együttműködésének ösztönzését is. Ezek a témák évről évre visszatérnek, mivel továbbra is aktuálisak és égető problémákat jelentenek a divatiparban.

– Mi az a következő lépés vagy újítás, amire most készül az MDDÜ?

– Mindig nehéz megjósolni a jövőt a divatiparban, mivel állandóan változik és fejlődik. Azonban folyamatosan dolgozunk azon, hogy új lehetőségeket teremtsünk a tervezőknek, az önállóan szervezett programokat pedig az ügynökség marketing- és PR-kommunikációs tevékenységgel segítette.

Szeretnénk továbbra is rugalmasak és reagálóképesek maradni az ipar változó igényeivel szemben.

– Van esetleg kedvence az idei rendezvényen bemutatkozó tervezők között?

– Minden tervezőnek megvan a maga egyedi stílusa és hangulata, és nagyon izgalmas látni, hogyan fejlődnek ki az egyes kollekciók. Egyetlen tervezőt sem szeretnék kiemelni, mert mindegyikük különleges és értékes módon járul hozzá az eseményhez. 

 

Borítókép: Jakab Zsófia, az MDDÜ vezérigazgatója (Forrás: HFDA /The Sparkle Content)

 

 

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.