Konkrét számokkal mutat rá a GKI gazdaságkutató vállalat a legfrissebb ágazati elemzésében, hogy idehaza
Lerántották a leplet az albán fagyizók sötét titkairól
Honnan tudjuk, ha ilyesmivel van dolgunk? A szakember elmondta.
Konkrét számokkal mutat rá a GKI gazdaságkutató vállalat a legfrissebb ágazati elemzésében, hogy idehaza
a kiskereskedelmi piacot egyre inkább eluralják a multiláncok,
vagyis a tulajdoni viszonyokat tekintve eleve piaci erőfölényben lévő nemzetközi áruházak közismert hálózatai.
Felidézik: a hazai kiskereskedelemben működő tizenegy üzletlánc 2019-ben összesen 4943 milliárd bruttó forgalmat ért el, amely a tavalyi, pandémia sújtotta évben tovább nőtt 7,3 százalékkal több, mint 5306 milliárd forintra. A járványválság tehát nem igazán rázta meg a láncokat, amelyek
2007-hez képest óriási terjeszkedést hajtottak végre: 2020-ig összességében 96 százalékkal bővült az értékesítési területük Magyarországon,
vagyis csaknem megkétszereződött a multiláncok piaca a napi fogyasztási cikkek értékesítésében.
Mindeközben a szegmens szerkezetében jelentős változások következtek be. Ezek közül a legszembetűnőbb, hogy
részben új boltok alapításával, részben a többi üzletlánc és a környékbeli kis boltok forgalmának kárára előretörtek a diszkontláncok.
2010 és 2020 között a Lidl bolthálózata 51, az Aldié 74, míg a Penny Marketé negyven üzlettel bővült, forgalmuk pedig 3,7; 6,7; illetve 2,3-szorosára emelkedett. Ezzel
2020-ra a Lidl lett a legnagyobb kereskedelmi üzletlánc Magyarországon.
A diszkontláncok térnyerését mindenekelőtt az új fogyasztási igényekre való gyors reagálású üzleti modelljük magyarázza – fejti ki a GKI. A diszkontok a tudatos hálózatépítés mellett sokat fordítanak arra is, hogy
a minőséghez képest jellemzően kedvező árfekvésű és bővülő választékú kínálat mellett hatékony legyen a munkaszervezésük.
A gazdaságkutató cég megjegyzi:
a diszkontokon kívül főként a Spar tudott nőni,
részben új üzletek alapításával, valamint az üzlettípusok diverzifikációjával. Az elmúlt évtizedben a Spar 189 új egységet nyitott, forgalma pedig közel megduplázódott.
Ehhez képest a főként
hipermarketeket működtető Tesco és Auchan csak lassabban tudott bővülni
az elmúlt években.
Többször megírtuk, hogy a Tesco üzletlánc 2013 óta bezárta több üzletét, aminek köszönhetően forgalma tíz év alatt 11 százalékos bővülést produkált. A jóval kisebb Auchan viszont – elsősorban a Cora felvásárlásával és szupermarketek nyitásával – növelte egységeinek számát, illetve árbevételét is, 88 százalékkal.
A friss piacelemzés arra is kitér, hogy
az elmúlt tíz év átrendeződésének elszenvedői a főként kisebb élelmiszerboltokat működtető Coop-, Reál- és CBA-hálózatok voltak.
A magyar tulajdonú láncokhoz tartozó üzletek száma mindhárom esetben jelentősen csökkent, míg a forgalom éves átlagban két-három százalékkal nőtt vagy stagnált a cégeknél, bár ennek eredményeként az egy boltra jutó forgalom – már csak az átlagos alapterület emelkedése következtében is – növekedni tudott, különösen a Reál esetében (132 százalékkal).
A legkisebb változás a fentiekhez képest a szűkebb piaci területet képviselő drogérialáncok esetében mutatkozik. A kétszereplős piacon a Rossmann közel 15 év alatt csak kissé tudott gyorsabban nőni, mint a DM, piaci részesedése ennek következtében enyhén nőtt, de még így is ötven százalék alatti.
A piac szerkezetének átrendeződését az elmúlt években részben a lakossági vásárlóerő alakulása és a többi bolt megszűnése alapozta meg – fejtette ki részletes elemzésében a GKI.
Mint írták, a községekben – ahol a „láncmentes” kisboltok mellett a Coop, a Reál és a CBA van jelen – 2012 és 2019 között nominálisan 76 százalékkal nőtt a vásárlóerő, míg Budapesten 85 százalékkal, a többi városban 78 százalékkal.
A legjelentősebb elszívó hatást mégis az olcsóbb és kedvezőbb választék jelenti
az előnybe került üzletláncoknál, de például párhuzamosan a falusi kisboltok egy részének fokozatos leépülése is erősíti a pozíciójukat.
A gazdaságkutató azt is rögzítette, hogy a beszerzési árak és a munkaerőköltségek gyors, míg a kistelepülési vásárlóerő lassabb növekedése mellett
egyre több kisbolt jut el addig a pontig, hogy működését a továbbiakban nem tudja rentábilis keretek között folytatni.
Csak 2020-ban 750 élelmiszer-jellegű, nagyobb részt nem lánchoz tartozó bolt szűnt meg a magyar kiskereskedelemben.
Honnan tudjuk, ha ilyesmivel van dolgunk? A szakember elmondta.
A kiszámítható és a jövedelmekhez mérten alacsony díjakat könnyebb hónapról hónapra kigazdálkodni, mint a piaciakat.
Egyre dinamikusabb a fogyasztás helyreállása.
Folyamatosan erősödik hazánkban a magas hozzáadott értéket előállító ágazatok jelentősége.
Bombariadó miatt ki kellett üríteni az egyik budapesti bíróságot
Putyin rendkívüli beszédet mondott
Nagyszüleink még ismerték: te vajon tudod, mit jelentenek ezek a régi szavak?
Jogász és a MÁV is reagált Magyar Péterék vasúti kocsis esetére
Biztonsági őrök léptek közbe Zalatnay koncertjén
Dárdai kőkemény üzenetet küldött Rossinak
Szexpartnereket toborzott Magyar Péter jelöltje
Mol Magyar Kupa: megvan, mikor kezdődik a Paks–FTC döntő
Jól él Horn Gábor a kapcsolatrendszeréből
Gyilkos támadást hajtott végre az orosz légierő Szu–25-ös vadászgépe + videó
Alu paratha, a burgonyával töltött boldogságlepény -receptvideó ( hirdetés)
Mutasd meg a gyönyörű veteményesed, virágos- vagy balkonkerted és nyerj 1 millió forintot!
Honnan tudjuk, ha ilyesmivel van dolgunk? A szakember elmondta.
A kiszámítható és a jövedelmekhez mérten alacsony díjakat könnyebb hónapról hónapra kigazdálkodni, mint a piaciakat.
Egyre dinamikusabb a fogyasztás helyreállása.
Folyamatosan erősödik hazánkban a magas hozzáadott értéket előállító ágazatok jelentősége.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.