Lengyel járműpark

Álom marad a hazai busz?

Bodacz Péter, 2016. január 20., szerda 06:00, frissítve: szerda 12:26
Miközben a hazai buszgyártó cégek gond nélkül elő tudnának állítani évi akár 5-600 buszt is, úgy tudjuk, az áprilisban kiírandó Volán-tender olyan feltételeket támaszt majd, amelyeknek úgy is meg lehet felelni, ha használt járműveket hoznak be az alvállalkozók. A költségvetés jól jár, de a nemzeti buszgyártás továbbra is álom maradhat.

Úgy tűnik, a Volán-társaságok flottafrissítésénél sem jut majd lehetőséghez a hazai buszgyártás – véli Vincze-Pap Sándor, a Magyar Buszgyártók Egyesületének (Mabusz) elnöke. Bár a közúti személyszállítási iparág jövő évtől esedékes liberalizációja és az emiatt időszerű Volán-flottafrissítés során az állam helyzetbe hozhatná a nemzeti buszgyártást, úgy tudjuk, a szaktárcánál inkább olyan pályázati kiíráson dolgoznak, amivel legfeljebb a használt külföldi buszokat beszállító importőrök járnak jól.

A Nemzeti Fejlesztési Minisztérium a múlt héten tájékoztatott arról, hogy tavasszal írják ki a régóta várt buszos pályázatot, de részleteket nem árultak el. A tender várhatóan április 2-án, két nappal az unió által szabott határidő előtt jelenik meg: olyan cégek indulhatnak rajta, amelyeknek az uniós előírásoknak megfelelő járművei átlagosan nem régebbiek tíz évnél. Így a pályázat nem a Volán gépállomány-beszerzéssel történő frissítését jelenti, hanem hogy szerződéses alvállalkozók végezzék el a munkát a megfelelő korú és műszaki állapotú buszállományukkal.

Nem lesz központi buszbeszerzés

Szó sincs tehát arról, hogy a Volánok – tíz évnél jóval magasabb átlagéletkorú – flottáit és kapacitásait fejlesztenék, miközben a jövőre az ágazatban megjelenő magáncégek buszparkja és így szolgáltatási minősége is minden bizonnyal jobb lesz. Nagyon úgy fest, hogy kizárólag azért írják ki a tendert a hatóságok, mert az uniós szabályok szerint már nem hosszabbíthatók meg a közszolgáltatási szerződések, amelyeket a Volán-társaságok jogutódjaként létrejött közlekedési központokkal kötöttek.

Vincze-Pap Sándor szerint mindez arra utal, hogy – az eddigi gyakorlatnak megfelelően – nem lesz központi buszbeszerzés, hanem a cégek használt, 6-8 éves buszokat szereznek majd be külföldről, így tartható a flotta tíz év körüli átlagos kora. A szervezet elnöke szerint ez a megoldás a költségvetés pillanatnyi szempontjait veszi alapul, nem pedig a nemzetgazdaság hosszú távú növekedését, hiszen a tervezett lépés most nem kerül egy fillérjébe sem az államnak. A hazai buszgyártás helyzetbe hozása több száz járműre vonatkozó megrendeléssel ugyanakkor igen nagy kiadást jelentene. Más kérdés, hogy ezzel olyan iparág erősödne, amely – szemben az éves szinten több tízmilliárdos támogatást élvező autóiparral – jelentős hazai hagyományokkal és hozzáadott értékkel rendelkezik, ráadásul optimális esetben több ezer embernek adna munkát.

Nincs ok az optimizmusra

Vincze-Pap Sándor azon a véleményen van ez ügyben, a jelenlegi körülmények között arra sincs mód, hogy a nemzetközi piacon labdába rúgjon az ágazat, hiszen évi 100-150 busz gyártása még referenciának is kevés, noha a hazai járművek mindenben megfelelnek a legmagasabb nemzetközi elvárásoknak. A hajtáslánc és a futómű a legtöbb gyártónál ugyanazoktól a beszállítóktól származik. A Mabusz elnöke kitért arra is, hogy évente 5-600 busz gyártására lennének képesek a hazai gyártók, ugyanakkor az eddigi tapasztalatok alapján nincs ok az optimizmusra, mivel a magyar buszgyártás válsága az utóbbi tíz évben született döntéseknek köszönhető.

A behozatalban érintett vállalkozások ugyanakkor derűlátók: a Magyar Gépjárműimportőrök Egyesületének (MGE) évindító sajtótájékoztatóján Dér Péter, a szervezet elnökségi tagja arról beszélt, hogy az autóbuszpiac növekedni fog, mivel 2016. december 31-én lejár a Volán-társaságok közszolgáltatási szerződése, és a tenderezés a járműállomány alakulására kedvezően hathat. Az MGE prognózisa szerint a 2015-ben behozott 546 buszhoz képest idén 10 százalékos növekedés várható, azaz nagyságrendileg annyi, amennyit a hazai ipar elő tudna állítani.

Lengyel buszt vesz a BKV

A Solaris nyerte az M3 metrópótlására beszerzendő 75+75 darab komplett csuklós busz szállítására kiírt BKV-tendert – értesült az Omnibusz.blog.hu. A győztes után a Mercedes Conecto, majd a Scania Citywide következett. A Solaris Urbino típusú csuklós buszai klímásak, alacsony padlósak, dízelüzeműek, és készen érkeznek majd Budapestre az erről szóló szerződés aláírását követő fél évben. Az elmúlt két évben (2014–2015-ben) egyébként a budapesti, illetve az agglomerációs tömegközlekedésben összesen 325 új vagy felújított autóbuszt állítottak forgalomba vagy rendelt meg a BKV, és ezek közül mindössze 15 volt magyar gyártású. (MN)


Ennek a cikknek a nyomtatott változata a Magyar Nemzetben jelent meg. A megjelenés időpontja: 2016. 01. 20.

hirdetés
hirdetés
Legolvasottabb
Legfrissebb
  1. 1
  2. 2
  3. 3
  4. 4
  5. 5
  6. 6
  7. 7
  8. 8
  9. 9
  10. 10
  11. 11
  12. 12
  13. 13
  14. 14
  15. 15
  16. 16
  17. 17
  18. 18
  19. 19
  20. 20
  21. 21
  22. 22
  23. 23
  24. 24
  25. 25
  26. 26
  27. 27
  28. 28
  29. 29
  30. 30
  31. 31
  32. 32
  33. 33
  34. 34
  35. 35
  36. 36
  37. 37
  38. 38
  39. 39
  40. 40
  41. 41
  42. 42
  43. 43
  44. 44
  45. 45
  46. 46
  47. 47
  48. 48
  49. 49
  50. 50
hirdetés

Hozzászólások - db

A hozzászólások mutatása