Dakar-rali: Nagyhatalommá válna a sportban Szaúd-Arábia

Félidejénél jár a negyvenötödik Dakar-rali. A világ leghosszabb és legnehezebb raliversenyét ötödik éve rendezik meg Szaúd-Arábiában, amelynek nem titkolt célja, hogy sporteseményekkel javítsa a nemzetközi megítélését. A kezdeményezés anomáliáit több emberjogi szervezet jelzi, diplomáciai körökben mégis működik a módszer.

2024. 01. 12. 5:10
Lugas
UNSPECIFIED, BOLIVIA - JANUARY 10: Yazeed Al Rajhi of Saudi Arabia and Mini X-Raid drives with co-driver Timo Gottschalk of Germany in the John Cooper Works Rally Mini car in the Classe : T1.2 : 4x4 Tout-Terrain Modifies Diesel during stage eight of the 2017 Dakar Rally between Uyuni, Bolivia and Salta, Argentina on January 10, 2017 at an unspecified location in Bolivia. (Photo by Dan Istitene/Getty Images) Fotó: Dan Istitene
Vélemény hírlevélJobban mondva- heti vélemény hírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz füzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Január 5. és 19. között minden autósportkedvelő Szaúd-Arábiára figyel. Tizennégy szakaszon, 7891 kilométeren (amelyből 4820 a szelektív szakasz) teszteli a sivatag a hetvenkét országból származó 778 résztvevőt. A valahai Párizs–Dakar örökségeként szerveződő francia kontingens a legnagyobb (163 fő), a spanyolok a másodikok (119 fő), Olaszország pedig 72 fővel a harmadik, 135 újonc állt rajthoz, illetve viszonylag sok nő is nevezett, összesen 46-an, amelyből 34-en a 2021-ben bevezetett Dakar Classic kategóriában versenyeznek. (Ez a kezdeti Párizs–Dakar életérzését idézi, mivel a résztvevők a nyolcvanas–kilencvenes évek járműveivel vágnak neki a sivatagnak.)

2019 Dakar Rally - Stage Seven
A Dakar ember és gép számára is a legmegerőltetőbb hosszú távú raliverseny. Fotó: Dean Mouhtaropoulos

2024-es újdonságok

A Dakart 2019 óta irányító David Castera szerint az idei pálya igazán próbára teszi a résztvevők fizikai és szellemi kitartását, az autókat, motorokat és kamionokat minden korábbinál jobban teszteli a 48 órás maratoni szakasz újonnan bevezetett változata. Délután négykor ugyanis minden versenyzőnek a legközelebbi táborba kell begurulnia, így nem tudják, hogyan állnak versenytársaik, akik lehet, hogy a rendelkezésre álló nyolc tábor közül valamelyik másikban hajtják álomra fejüket.

További újdonság a Dakar Future Mission 1000 kezdeményezés, amely az autóversenyzés negatív környezeti hatásait próbálja csökkenteni.

 A résztvevők minden nap a hivatalos versenyzőkéhez hasonló, száz kilométeres útvonalon haladnak, ahol tesztelhetik, hogy a szélsőséges körülmények hogyan hatnak a bioüzemanyagokkal közlekedőkre. A hidrogénmeghajtású, elektromos vagy hibridautók eredményeit egy szakértői testület értékeli a célnál, figyelembe véve a műszaki megbízhatóságot, az energiafogyasztást és a szénlábnyomot. Az autógyártók pedig hozzáférnek a teszteredményekhez.

 

A sportwashing része a Dakar-rali?

Mindezen újítások Szaúd-Arábia azon kezdeményezését támogatják, amelynek célja, hogy az országot a nemzetközi közösség ne kizárólag olajkitermelő központnak tekintse. A koronaherceg, Mohammed Bin Salman a Vision 2030 programjában fontos elemként kezeli az angolul sportswashingnak nevezett folyamatot. Ezért fektettek dollármilliókat a dzseddai Formula–1-nagydíjba (ami a leghosszabb és leggyorsabb utcai pályája a száguldó cirkusz versenynaptárának), szponzoráltak számos fontos krikettversenyt és részben az egyik legnevesebb golfversenyt, a LIV Tourt, kínálták a lósport legnagyobb díját a húszmilliós Saudi Cupon, illetve ezért vette meg egy szaúdi konzorcium a Newcastle Unitedot. Az ország 2029-ben az ázsiai téli játékokat mesterséges körülmények között létrehozott sí- és jégközpontban rendezi majd meg. A játékokra tervezett ötszázmilliárd dolláros megaváros ellen számos környezetvédelmi szervezet tiltakozott már. A végső cél egy szaúdi olimpia, amelyhez a következő lépés a 2034-es Ázsia Játékok, illetve egy Görögországgal és Egyiptommal közös, 2030-as futball-világbajnoksági pályázat.

2020-ban számosan megdöbbentek, amikor a Dakar szervezői Dél-Amerikából Szaúd-Arábiába költöztették a ralit. A hivatalos indoklás szerint Észak-Afrikával ellentétben itt nem kell terrorveszélytől tartani, ugyanakkor a szaúdi sivatagban fellelhető néhány dolog a szaharai versenyekből. A kritikus hangok sokkal inkább a pénzügyi tranzakciókra hívták fel a figyelmet, az olajnagyhatalom ugyanis Chile hárommillió­jával szemben tizenötmillió dollárt fizet évente a Dakar mellett többek között a párizsi maratont, a Tour de France-t és a Párizs–Roubaix-t gondozó szövetségnek. Ha más öbölmenti országba is ellátogatna a verseny, akkor az ottani költségeket is állja Szaúd-Arábia.

Kérdés, hogy mennyire vehető meg egy ország jó híre. Tény, hogy a sportdiplomácia a nemzetközi kapcsolatokban puha hatalomként emlegetett befolyás egyik legsikeresebb eszköze, illetve a puha és a kemény hatalom elméletét a nyolcvanas években kidolgozó Joseph Nye is presztízsprojektnek tekinti a nagy sporteseményeket, amelyek a rendező országról szinte biztosan pozitív véleményeket hoznak. 

Az Amnesty International már jelezte, hogy például a FIFA nem vette figyelembe a 2023-as klubvilágbajnokság helyszínének eldöntésekor, hogy Szaúd-Arábiának mennyire rossz mutatói vannak az emberi jogok területén.

Ennek kapcsán számos kritikus nyilatkozott már. Carlos Sainz, a Dakar egyik nagy esélyese viszont arról beszélt a verseny előtt, hogy az ország mennyire barátságos, és milyen sok pozitív változást érzékel már abban az öt évben is, mióta Szaúd-Arábiában rendezik meg a ralit. Hasonló marketingszerű megközelítésnek tűnik Dania Akeel egyre többszöri említése. A versenyen részt vevő első női szaúdi pilóta ugyanis – bár példát mutat hazája női sportolóinak – az ideje jó részét nem az országban tölti. A politikai összefüggések ugyanakkor a legtöbb versenyzőt nem érdeklik. Nekik csak az a fontos, hogy defektek és műszaki hibák nélkül jussanak el az ezeréves al-Ula városától a Vörös-tenger partjára.

 

Borítókép: Versenyző a 2019-es Dakar-ralin (Fotó: Getty Images)

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.