Karácsony ismét nagyot mondott: se egyetlen trolibuszt, se villamost nem szerzett be a ciklusa alatt

Hiába ismételgeti unásig Karácsony Gergely főpolgármester azt, hogy az ő idejében érkezett a legtöbb troli, busz és villamos Budapestre, ez nem igaz. Azon járművek többségét, amelyek a Karácsony-ciklusban álltak forgalomba, korábbi szerződésekben kötötték le. A jelenlegi főpolgármester se egyetlen villamost, se trolit sem szerzett be, Tarlós István korábbi főpolgármester idején jöttek létre azok a járműbeszerzések, amelyek biztosítják a BKV járműparkjának a cseréjét. Szentkirályi Alexandra, a Fidesz főpolgármester-jelöltje arra hívta fel a figyelmet: Karácsony Gergely városvezetése idején egyetlen kilométer kötöttpályás vonal sem épült, a fogaskerekű meghosszabbításából sem lett semmi.

2024. 04. 26. 5:15
Budapest, 2022. december 27. A Budapesti Közlekedési Központ (BKK) 19-es járatán közlekedõ spanyol gyártmányú CAF Urbos típusú villamos és egy a 41-es járatszámú csehszlovák gyártmányú ÈKD Tatra villamos a fõváros I. kerületében, a Clark Ádám téri villamosmegállóban. MTVA/Bizományosi: Faludi Imre *************************** Kedves Felhasználó! Ez a fotó nem a Duna Médiaszolgáltató Zrt./MTI által készített és kiadott fényképfelvétel, így harmadik személy által támasztott bárminemû – különösen szerzõi jogi, szomszédos jogi és személyiségi jogi – igényért a fotó szerzõje/jogutódja közvetlenül maga áll helyt, az MTVA felelõssége e körben kizárt. Fotó: Faludi Imre
Vélemény hírlevélJobban mondva- heti vélemény hírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz füzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Karácsony Gergely ismét megpróbálja megtéveszteni a budapestieket, kampányfilmjében is azt próbálja elhitetni, hogy neki köszönhető a BKV járműparkjának a cseréje. Még januárban a Magyar Nemzet kikérte a Budapesti Közlekedés Központól (BKK) a pontos adatokat, hogy az elmúlt tíz évben milyen szerződések alapján érkeztek új járművek Budapestre.

A BKK által megküldött dokumentumból kiderült: 

az elmúlt évtizedben 1048 új busz érkezett, ebből mindössze 281 busz beszerzését indította el a mostani városvezetés.

 Eddig 73 villamos és 108 trolibusz érkezett, ám azok a járműbeszerzések is Tarlós István korábbi főpolgármester nevéhez fűződnek. A jobboldali vezetés idején csak a 4-es metróra érkezett 37 darab metrószerelvény, ezeknek a beszerzését írhatja fel saját számlájára Demszky Gábor korábbi főpolgármester. Összegzésképpen: az elmúlt tíz év alatt 1266 új jármű állt forgalomba Budapesten.

A troli- és villamosbeszerzések még 2014-ben köttettek, Tarlós István főpolgármestersége alatt.

A BKK lapunknak korábban úgy fogalmazott: a villamosszerelvények gyártási ideje lényegesen hosszabb, mint az autóbuszoké, emiatt a lehívás után több idő szükséges a forgalomba állásukhoz. A BKK a 2021-ben lejáró opciós CAF-szerződés lehívási határidejét a szállítóval történt sikeres tárgyalások eredményeként többször is módosította, ezért lehetővé vált a teljes opciós mennyiség lehívása. Azaz még a korábbi szerződések alapján érkeznek Budapestre CAF villamosok, amelyhez a mostani főpolgármesternek csak annyi köze van, hogy jelenleg ő regnáló vezetőként menedzselheti le a forgalomba állításukat.

A BKK azt is megjegyezte: 2022–2023-ban összesen lehívott 51 villamos forgalomba állása 2024–2026-ban várható, az eddig megérkezett 73 mellé.

Megemlítendő: Tarlós István korábbi főpolgármester egy szinte teljesen lepusztult BKV-járműparkkal vette át a főváros vezetését 2010-ben. A fideszes többségű városvezetés Demszky Gábor SZDSZ-es főpolgármestertől a már említett 37 darab új metrószerelvényt örökölte az új 4-es metró vonalára, se többet, se kevesebbet. 

Tarlós István alatt alakult meg a Budapesti Közlekedési Központ, ekkor kezdődött meg a közlekedési vállalatnál minden idők legnagyobb járműcseréje. Az első 150 új autóbusz már 2013-ban a fővárosi utakra került, azóta összesen 1048 busz érkezett Budapestre. A BKK táblázatából kiolvasható, hogy mindössze 281 busz beszerzését indította el a mostani városvezetés. 

Karácsony a trolibeszerzésekkel is dicsekszik, holott ő egyetlen új szerződést nem kötött, ezzel szemben a korábbi fideszes vezetés által megkötött szerződések alapján 108 új trolibuszt szerzett be főváros.

Szentkirályi Alexandra, a Fidesz főpolgármester-jelöltje felhívta a figyelmet Karácsony Gergely fogaskerű vasút meghosszabbítására tett ígéretére.

– Ebből az ígéretből se lett semmi, nem csoda, hiszen Karácsony főpolgármestersége alatt egyetlen kilométer kötöttpályás vonal sem épült – hívta fel a figyelmet Szentkirályi. 

A Magyar Nemzet korábban arról írt: 2019-ben abban is konszenzus alakult ki, hogy a Normafa környezetkímélő megközelítése érdekében a libegő fejlesztése is fontos. Korábban készültek látványtervek a fogaskerekű felújítására a budai fonódó villamosközlekedés projekt részeként. A BKK Zrt. korábbi szándéka szerint a fogaskerekű vasút nyomvonalát felújítják, a jármű útvonalát pedig meghosszabbítják egyik irányba a Széll Kálmán térig, másik irányba pedig a Normafáig.

A közelmúltban közzétett uniós kiírás szerint a Budapesti Közlekedési Központ (BKK) támogatási kérelmet nyújthat be fogaskerekű járművek beszerzésére önállóan vagy az infrastruktúra-fejlesztési projekt részeként. Ezért levelet írtam főpolgármester úrnak, amelyben emlékeztettem őt minderre

– mutatott rá korábban Fonti Krisztina alpolgármester, a XII. kerület polgármesterjelöltje, aki szerint a környezetkímélő közösségi közlekedés fejlesztése elsődleges cél a Hegyvidéken. 

Véleménye szerint a fogaskerekű meghosszabbításával kevesebb autó is érkezne a Normafához.

– Arra kértem Karácsony Gergelyt, hogy támogassa a fogaskerekű fejlesztés szerepeltetését a támogatási kérelemben, valamint kérje fel a BKK-t, hogy dolgozza ki a projektjavaslatot és a kapcsolódó támogatási kérelmet – ismertette a levél tartalmát az alpolgármester. A projekt előkészítése során a hegyvidéki önkormányzat biztosítja az elkészült tervek felhasználhatóságát és az érdemi együttműködést. 

A helyi önkormányzat már korábban módosította a kerületi építési szabályzatot, elkészíttette a fogaskerekű rekonstrukció részletes megvalósíthatósági tanulmányát, valamint engedélyezési és kiviteli terveket készíttetett a libegő fejlesztéséhez is. A fogaskerekű esetében a közúthatósági és vasúthatósági engedélyek, valamint a Libegő kapcsán a vonalas létesítmény és a két állomásépület megújításához szükséges engedélyek is rendelkezésre állnak. A fejlesztés előkészítéseként a Széll Kálmán tér rekonstrukciójakor kialakították a fogaskerekű vasút alsó végállomását.

Emlékezetes, hogy tavaly ősz végén a Budapesti Közlekedési Központ (BKK) költségtakarékossági okokra hivatkozva korábban úgy döntött: az őszi karbantartási munkák végeztével bizonytalan ideig nem indítja újra a 60-as villamost, népszerű nevén a fogaskerekűt. Pokorni Zoltán polgármester akkor azt hangsúlyozta, Budapest fennállásának 150. születésnapját ünnepelve különösen helytelen lenne megszüntetni egy ilyen különleges, sugárutat pótló, környezetbarát kötöttpályás közlekedési vonalat, hiszen a fogaskerekű nyomvonala mentén több ezren élnek, akiknek ez a vasút napi közlekedési eszköz, de az évi egymilliós látogatót vonzó kiemelt turisztikai helyszínként nyilvántartott Normafa megközelítésében is fontos szerepet játszik.  

Végül sikerült meggyőzni a fővárost, hogy indítsa el újra a hegyvidéki járatot. 

 

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.