Csődbe viheti az X-et Elon Musk csökönyössége?

A hirdetők sorra hagyják ott a közösségi platformot, az előfizéses modell pedig még messze nem pótolja az így kiesett bevételeket.

2023. 12. 05. 5:36
MUSK, Elon
Bletchley, 2023. november 1. Elon Musk dél-afrikai-amerikai üzletember, a Tesla Motors amerikai elektromosjármû-gyártó és a SpaceX amerikai ûrkutatási magánvállalat vezérigazgatója, az X közösségi médiaplatform tulajdonosa a mesterséges intelligencia (MI) biztonságos alkalmazásáról és kockázatairól tartott magas szintû nemzetközi konferencián az angliai Bletchley Park kastélyában 2023. november 1-jén. A brit kormány a világ elsõ globális MI-biztonsági csúcstalálkozójaként hirdette meg a kétnapos rendezvényt. MTI/EPA/Bloomberg pool/Chris J. Ratcliffe Fotó: Chris J. Ratcliffe
Vélemény hírlevélJobban mondva- heti vélemény hírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz füzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Az X (korábban Twitter) közösségi platformnak jelenleg nagy kihívásokkal kell szembenéznie, és sokan úgy vélik, ez egyedül Elon Musk hibája. A hirdetők rohamos távozása miatt a cég pénzügyi helyzete egyre ingatagabb lábakon áll, ugyanis egyelőre nincs stratégia a hirdetésekből befolyó bevételek helyettesítésére. Amennyiben ez így marad, az X könnyen becsődölhet – írja a Világgazdaság.

Elon Musk több mint egy éve tette rá kezét a Twitter közösségi platformra, amit azóta már át is nevezett X-szé, eddigi irányítása alatt pedig több megkérdőjelezhető döntést is hozott, amelyek nem feltétlenül a cég javát szolgálták. Egyik legutóbbi interjújában már durván odaszólt azoknak a hirdetőknek, akik azért távoztak a platformról, mert szerintük Musk antiszemitizmusra buzdító bejegyzéseket tett közzé. A botrány továbbra is dagad, a hirdetők távoznak, az X-nek pedig fogynak a bevételi forrásai, ezek alapján jogosan merülhet fel: csődbe fog menni az X? – teszi fel a kérdést a BBC.

Áprilisban Musk még azt nyilatkozta egy interjúban: ha a Disney kényelmesnek érzi, hogy gyerekfilmeket hirdessenek (a Twitteren), és az Apple is úgy érzi, hogy itt akarja hirdetni az iPhone-t, akkor ez annak a jele, hogy a Twitter egy jó hely a hirdetésre. Pár hónappal később viszont már arról beszélünk, hogy Musk ezeket a hirdetőket küldi el melegebb éghajlatra, mert távoznak az állítólagos antiszemita bejegyzések miatt. 

Musk már a cég átvételekor tervezte a hirdetők lecserélését az előfizetéses modellel, amellyel egyben csökkenteni is kívánta az automatikusan létrehozott és botok által működtetett felhasználói fiókokat.

 

Ez viszont a tervezettnél korábban elkezdődött, amikor a hirdetők elkezdték elhagyni a platformot, mert féltek az új moderációs szabályoktól és Musk vezetési stratégiájától, amely általános rettegést keltett a vállalat életében. Most viszont Musk bejegyzései miatt újabb távozási hullám kezdődött, amelybe becsatlakozott az Európai Bizottság és a Disney is.

Az előfizetéses modell viszont nem hoz egyelőre annyi pénzt, amennyi pótolni tudná a cég bevételeit, 2021-ben ugyanis a bevételek 90 százalékát tették ki a hirdetések. Mark Gay, az Ebiquity piaci tanácsadó cég vezető ügyféltisztje szerint 

a pénz kifolyt és senki nem dolgozott ki stratégiát az újrabefektetésre.

Ha a vállalat nem tudja kiszolgálni a hitelei kamatait vagy nem tudja megfizetni a személyzetet, akkor az X valóban csődbe mehet. Musk megpróbálhat újratárgyalni a bankokkal a kevésbé megterhelő kamatfizetésekért, de ha ezek nem vezetnek eredményre, és a bankok nem kapják meg a pénzüket, akkor a csőd lehet az egyetlen lehetőség. Ebben az esetben a bankok kezében lenne az X vezetőségének és tulajdonosának sorsa és újraoszthatnák a lapokat.

Borítókép: Elon Musk ((Fotó: MTI/EPA/Bloomberg/Chris J. Ratcliffe)

 

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.